Orenoverat rum med spånskivegolv och renoveringsmaterial såsom Ardex A45 samt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet spångolv med synligt hål och rester av vinyl, skum och masonit.
Skapa konto
Orenoverat rum med spånskivegolv och renoveringsmaterial såsom Ardex A45 samt verktyg.
Skapa konto
Upprivet spångolv med synligt hål och rester av vinyl, skum och masonit.
Skapa konto
Hej! Jag och min sambo håller på att renovera en lägenhet vi köpt. I samtliga rum i lägenheten är golvet lagt ovanpå spånskivor som i sin tur ligger på en sandbädd. Lägenheten är byggd på 60-talet

I sovrummet hade vi tänkt lägga ett nytt parkettgolv över det befintliga vinylgolvet som var där. Efter att vi lagt halva rummet märkte vi att golvet var ojämnt vilket gjorde att det nya parkettgolvet sviktade. Vi tog bort de vi lagt och efter rådfrågan med snickare kom vi fram till att vi skulle handspackla golvet med Ardex A45 för att få en någorlunda jämn yta för att sedan kunna lägga parkettgolvet ovanpå det. Vi tog bort vinylmattan för att kunna spackla, men mattan måste ha stadgat spånskivorna för när den var borta började skivorna svaja mycket på vissa ställen.

Nu är frågan hur vi ska gå vidare härifrån. Sovrummets golv är uppbyggd på följande vis : spånskivor som ligger på någon form av foam, som i sin tur ligger på ett material som mest troligt är masonit. Under alltihop är det sand. Jag upplever att svajandet inte kommer från masonitskivan under, utan det är snarare spånskivorna som höjt sig på vissa ställen så ett mellanrum mellan spån och masonit bildats. Alltså mest troligt beror svajandet Inte på att sanden under runnit iväg. Jag har sågat upp längs kanterna ifall upphöjningarna berodde på att spångolvet var för tight mot vägg och har lagt på tunga saker nu över natten för att se om det går att börja tillbaka skivorna.

Jag funderar på om man kan borra upp x-antal hål i spånet och sedan försöka köra fogskum mellan spån och masonit för att stadga upp och sedan spackla med Ardex a45.

Jag har även funderat på att flytspackla alltihop, men då underlaget inte är stumt känns det som att spacklet skulle spricka även om man använder armeringsjärn.

Vill helst inte slita upp allt golv, då det mest troligt kommer starta fler problem och det är lite tidsnöd. Finns det något sätt att lösa detta utan att behöva ta bort allt? Tacksam för hjälp och svar och alla funderingar och tankar är välkomna.

Hej! Lyckades ni lösa det på något sätt?

Hej! Vi limmade golvet med gips och Adex s48 för att stadga upp spånskivegolvet, sen spacklade vi a46 på gipset för hand med laser för att få det så jämnt som möjligt. Det var ett jäkla jobb och krävdes många varv men vi kunde lägga parketten efter det och det har blivit bra resultat ändå :)

• Gilla
nybbstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.