Vad är "normalsvikt" på ett parkettgolv när man går på det? Vårat sviktar ung 2-3mm
Vi ska skaffa ett 1500-liters akvarium och funderar på om golvet pallar med det.
Kan det tex spricka om det inte kan röra sig?
Totalvikten blir ju trots allt 1.5-2ton.
 
Dagens svikt på 2-3 mm låter rätt mycket. Om golvet pallar med en tung belastning beror mest på undergolvet, avstånd mellan reglar undergolv osv. snarare än på själva parketten. Trät i sig själv brukar klara det mesta utan att tyckas ned (om det inte är furu/gran), om man nu inte har stilletklackar på benen under akvatiet.

Är det lamellparkett som lagts flytande kan det bli problem eftersom tyngden låser fast de golvbrädor som benen står på. Sprickor kan bildas mellan klämda brädor och resten av golvet när det inte tillåts flyta.
 
Tackar för svaret betula.

Vi har en 22-årig lamellparkett på betongplatta.
Akvariebänken blir i trä med en ram på golvet.
Förmodar att golvet pga tyngden inte kan röra sig under akvariumet....
 
yonna skrev:
Detta kan nog inte vara värre än en bokhyllevägg 4m x 3.30m ... och det är kärvt!
Kan tänka mig att det kan vara kärvt att få ut böckerna som är längst in om bokhyllan är så djup ;D.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.