Byggahus.se

Massivt golv på betong

1. R
    Medlem Nivå 1
    Tänker lägga ett massivt trägolv, 14 mm, på 20 kvm betonggolv i källare
    Golvet är avjämnat med flytspackel.

Jag undrar därför om jag skall lägga regel eller plywood som underlag för att fästa trägolvet i.

Har förstått att om jag lägger regel eller plywood flytande och fäster trägolvet i regel /plywood blir hela massan flytande. På så sätt skall konstruktionen vara mindre känslig för fukt och eventuella fuktsprickor i fogarna.

Närmast betongen kommer jag att lägga fuktspärr. Ovan regel eller plywood lägger jag grålumppapp.

Funkar detta ?.

2. T
    Medlem Nivå 5

Re: Massivt golv på betong

Gjorde likadant jobb i höstas fast 10m2, jag valde plywood så behöver man inte sikta så noga som med reglar ;-)

3. B
    Medlem Nivå 1

Re: Massivt golv på betong

Jag funderar på samma sak, fast över en mkt större yta, i princip hela huset utom våta utrymmen, och har fått föreslaget från olika håll att plywood är bättre än reglar (minst 15mm tjock enl vissa och 13mm enl andra...) eftersom den är stummare. Man ska visst lägga plywood skivorna med 1cm mellanrum så de kan röra sig. På Siljangolvs hemsida står det också plywood som förslag.
    Det ska funka bättre med golvvärme också, om man råkar ha det, det är en större yta som har kontakt med betongen så mer värme leds upp till trägolvet. Plywood leder också värme bättre än massivt trä som det är i reglarna.