Byggahus.se

Lutat och såpat grangolv

1. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem
    Jag har besökt en villa med 10-årigt lutat och därefter såpat grangolv i bl a hallen och som är fräscht och ursnyggt trots att villan bebos och har bebotts av barnfamilj med hundar. Enligt husägarna är golvet väldigt lättskött (men jag har inte kunnat bilda mig någon uppfattning om hur städnitiska/välartade barn/välartad jycke familjen är).

Någon härinne som har erfarenhet av såpad gran?

Jag är lite 'trött' på alla ekgolv som läggs in idag och tycker själv att ett plankgolv skulle passa mitt kommande lilla hus. Samtidigt är jag lite orolig för att granen är mjuk. Hur mycket 'starkare' blir golvet om man är väldigt flitig med såpningen det första året?

2. T
    Medlem · 83 inlägg

TomasB

Medlem

Re: Lutat och såpat grangolv

Jag har lagt in ett lutat och såpat furugolv (byggmax 89:-/m2) Jag vet inte hur det kommer se ut om 10 år men hoppas att det får ett rusikt, snyggt utseende utan att se slitet ut. Lätt att lägga och enkelt/billigt att luta och såpa. Golvet, både furu och gran, är ju väldigt mjukt så på de mest utsatta ställena får man väl lägga en matta. Vet inte om du blir klokare men jag tror det kommer bli skitsnyggt med åren.

T

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Det blir väldigt snyggt med åren. Jag har lagt obehandlade furu- och grangolv som sedan naturlutats och naturoljats. Ett tips från en gammal golvläggare var att undvika en vita kalken i lutet om man lutar grangolv.

Ett lutat och oljat/såpat golv är lite rått i färgen de första året, men med en årligt skurning med vit såpa, så har du ett härligt grådaskigt golv efter 5-6 år. De delar av golvet som blir utsatta för ljus grånar snabbare, men detta är en reversibel fysikalisk förändring. De delar som som åter täcks av mattor går tillbaka åt ursprungsnyansen. Man skall alltså in bli rädd om golvet har avtryck efter mattor. Det försvinner på ett par månader.

Repor och skador "lagas" lätt med ett pöl vatten på det skadade stället. Låt ligga något dygn och; vips! är det borta. Fibrerna reser sig igen med fuktens hjälp.

4. T
    Medlem · 258 inlägg

thrax

Medlem

Naturlutas och naturoljas?
    Menar du att man inte använder pigment alltså.
    Kan man ha pigment när man lutar?

Är det skillnad om man har furugolv?

/Thrax

5. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Mina erfarenheter är blandade:

+Otroligt skönt att gå på, perfekt i sovrum
    -Inte bra i hallen, det blir ju enorma märken av allt grus
    +Bra i köket, om man inte tappar något. Den oljade+ såpade ytan står emot smuts bra. Någon gång ibland får man skura lite mer våldsamt

I rätt hus passar det perfekt!

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Just det. Helt utan pigment, men det är en smaksak om man tycker det är snyggt. Lättare att reparera skador med pigmetfri behandling, men "skönheten" kommer först efter 5-6 år.
    Det finns lut med pigment.
    Grangolv blir ljusare och lättare i färgen än furugolv. Efter 10 år syns ingen större skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.