Byggahus.se

Golv i barnrum?

1. P
    Medlem · Skåne · 566 inlägg

pillan71

Medlem
    Vi la in björkparkettgolv i vår sons rum. Nu har vi flyttat in där och sonen sover där nere i f.d. arbetsrummet. Golvet är ganska slitet, mest pga alla ommöbleringar. Vad har ni för erfarenheter av golv i barnrum? Är det bättre med plastmatta? Båda nuvarande barnrummen har det nu. ???

Pernilla

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Re: Golv i barnrum?

Antingen lägger man in billigt golv för barnens uppväxt och byter när de flyttat ut. Plastmatta tycker jag är helt OK såvida man inte har allergiska barn som man måste ta hänsyn till.

För vår del hade vi jättefint parkettbolv i det som, när vi flyttade in, blev barnens två rum. Vi la faktiskt in IKEA heltäckningsmattor i dessa rum - mycket pga att övervåningen hölls ganska sval och att ungarna tillbringade mycken tid på golvet. När ungarna kom upp i tonåren rev de själva ut mattorna ;) och fixade till sina rum (målning etc). Parkettgolven var då helt intakta och snygga.

På sikt tycker jag att vårt alternativ blev billigast - och mysigast. Jag tycker heltäckningsmattor har fått oförtjänt dåligt rykte - i vissa fall funkar de ypperligt. Lättstädat och inredningsmässigt fint. Mina ungar var tex noga med att husdjuren inte fick komma in i rummen - tycker väl att det kändes rent ialla fall.

Däremot bygger jag nu nytt med hårda golv ;D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.