Byggahus.se

Ekparkett från Baltic Wood hos Hornbach

1. S
    Medlem · 162 inlägg

Svedalahem

Medlem
    Har någon handlat den 'billiga' ekparketten (15mm, click, 3stav) på Hornbach som kommer från Baltic Wood?

Priset är 200:- kvm och det innebär en besparing på 29:- kvm jämfört med Byggmax och deras produkt från Barlinek. Jag uppskattar att dessa produkter är jämförbara - någon som har erfarenhet av dessa och vill kommentera?

2. S
    Medlem · Skåne · 428 inlägg

sville

Medlem

Re: Ekparkett från Baltic Wood hos Hornbach

Jag skulle personligen aldrig snåla in på en sak som parkett iom att det är något man lär dras med i decennier i huset. Vad spelar en hundralapp per m2 fär roll om 20 år?!

3. G
    Medlem · 12 inlägg

greenman

Medlem

Att något är billigt innebär ju inte automatiskt att det är sämre/dåligt. Detta gäller ju speciellt golv där prissättingen verkar lite slumpmässig.

4. S

sville

Medlem

kan garantera dig att priserna INTe är slumpmässiga. Det finns såklart en anledning till varför ett polsk golv kostar mindre än ett golv från tex. Tarkett.
    Naturligtvis spelar tillverknings kostanden roll, men också kvalitet.
    Jämför gärna, dvs. prata med en riktig golv säljare så lär du se och höra.

5. S
    Medlem · 162 inlägg

Svedalahem

Medlem

Sville,

Barlinek är Polens mest renomerade golvleverantör och den parkett som jag nämner är enl. många (kunder samt golvläggare) av samma klass som Tarkett. Precis som med Tarkett så finns det olika sorteringar (1:a, 2:a etc.) vilket man bör vara medveten om när man väljer golvet.

Jag kan nämna att när jag köpte Tarkett 3-stav 14mm ek-parkett i början av 90-talet så kostade den listpris 495:- - men med rabatt så blev det 240:-. Och då köpte jag 'bara' 40kvm. Jag har kvar kvitto...

Vad som gör att Hornbach och ByggMax kan sälja högkvalitétsgolv billigt är att de inte har dyra mellanhänder som behöver trissa upp priserna.

Åter till frågan - har någon köpt golv av Baltic Wood och kan dela med sig av sina erfarenheter?

6. S

sville

Medlem

Appropå 3 stavs ek parkett för 495:-/m2.
    Sålde den under 9 år, från -94 till -00 och den låg hela tiden på 298:-/m2 vid köp upp till 20m2. Däröver var de andra priser.
    Att folk har rabatter på golv är väl inte konstigare än att vissa köper virke billigare än andra. Det har hursomhelst inte med någon "slumpmässig prisättning" att göra.

Det enda jag ville påpeka för dig i min tidigare tråd är att det är dumt att bara gå på pris när man ska köpa en sak som golv. Men om du nu har så många som sagt att den är så bra är det väl inget att tveka om eller?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.