Byggahus.se

Stansat plastgolv

1. F
    Medlem · 26 inlägg

FruGnu

Medlem
    För ett par år sedan blev det populärt att använda ett plastgolv med stansade cirklar i hemmet. Det används ofta i butiker i väldigt kraftiga färger. Vet någon vad det heter och om det finns någon URL.

2. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
  3. F
    Medlem · 26 inlägg

FruGnu

Medlem

Re: Stansat plastgolv

Japp
    Tusen tack!

4. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Hade precis hittat samma ;)
    Det är ingen plastmatta, det är en gummimatta och den luktar :(

5. K
    Medlem · Östergötland · 1 281 inlägg

krillek

Medlem

Trelleborg och Altro har samma golv.

Altro Stratus: http://www.altro.se/sidor/produkter/nuvola/stratus.html

Trelleborg Checker Stud: http://www.trelleborg.com/rubberflooring/

Jag valde Trelleborg till snickarrummet i min källare. Det var ganska dyrt - jag betalade ca 580 kr/m[sup]2[/sup] när jag köpte en rulle på 14 m[sup]2[/sup]. Jag har inte lagt in gplvet än, men förhoppningsvis skall det inte vara något större problem. Att skära till våder och hantera rullen som väger 70 kg verkar vara det största problemet :)

6. F
    Medlem · 26 inlägg

FruGnu

Medlem

-Krillek
    Luktade det ialla?
    Jag hade tänkt att använda det i köket.

7. K

krillek

Medlem

Visst, rullen luktar lite gummistövel :)

Jag har svårt att tro att det luktar sen när det väl är lagt. Firman jag köpte golvet av rekommenderade grovrengöring och sen vaxning efter läggningen. Vaxet täpper ju till porerna och förenklar framtida rengöring, så då kan jag inte tänka mig att det luktar någonting alls.

8. K

krillek

Medlem

Puh! Nu har jag lagt golvet... Det tog tid innan jag kom igång, men andra delar av källaren hade högre prio. Allt som allt la jag mina 14 m2 golv på ett par timmar.

Jag hade som sagt valt Trelleborg "pastill" till min verkstad. Några reflektioner:

1. Rullen (10m x 140cm) var VÄLDIGT tung och otymplig att hantera. Den vägde 70-75 kg... Det inneba att även våderna blev tunga och otympliga, men å andra sidan ligger dom stabilt på golvet...

2. Våderna läggs omlott och sen renskär man genom båda våderna (ca 1,5 cm från kanten på våden) för att få en perfekt passning. Det var inte speciellt lätt att skära igenom två lager gummimatta mot en stållinjal, men resultatet blev bra till slut.

3. Det dispersionslim jag använde var extremt kletigt och fastnade i princip överallt. Inga problem att få bort lim från mattan - även efter att det hade torkat. Limmet var dock odrygt. Enligt förpackningen skulle det räcka 4-6 m2/l, men i mitt fall räckte det knappt till 3,5 m2/l. Köp lite mer lim än du tror att du behöver!

4. rengöring och vaxning var en fröjd! Nu efter vaxningen är det hur lättstädat som helst. Inget fastnar och jag kan köra runt mina TUNGA snickerimaskiner utan att det blir några spår eller märken.

5. Det luktar lite, men jag tror att det avtar efter hand.

6. Jag är helnöjd :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.