Byggahus.se

Golvreglar 30 cc

1. S
    Medlem · 2 inlägg

stebor

Medlem
    Hej.
    Jag har byggt en hall på en betongplatta.
    På golvet har jag lagt en platon matta, sen har jag reglat upp ytan 2,46 * 3.07 med 45x120 reglar i cc30.
    Nu visade det sig att golvet lutar på så sätt att jag vill byta 22 mm spån skiva mot ett tunnare material.
    tex en 12 mm spånskiva, sedan 13 mm golvgips, sedan lämplig golvvärme, sedan klinker på golvet.
    Är det möjligt att ta en tunnare skiva spån om jag lägger i "kottlingar" och förbinder 30 cc reglarna med?? För att erhålla ett styvare golv.
    Hur många "kottlingar" skall jag sätta dit på en sträcka av 2,46 m om jag har 30 CC

Mvh Stefan.

2. T
    Medlem · 150 inlägg

tommiz

Medlem

Re: Golvreglar 30 cc

Har jag missförstått något eller står det inte i första inlägget att det finns en betongplatta underst. Då har du ju bärning överallt under dina 45 * 120. CC30 och dubbla skivor mm mm gäller väl vid "bärande" träbjälklag utan en platta under.
    Mvh Tommy

3. S
    Medlem · 2 inlägg

stebor

Medlem

Tack för edra svar.
    Fick ett nytt tips från en byggfirma.
    Byta ut isoleringen mellan reglarna mot cellplast mostvarande S80, isolera upp till kanten för reglarna och därmed få bort svikten mellan reglarna som står direkt på platonmatta.
    Reglar samt cellplast ger tillräckligt med vridstyvhet tillsammans med ett lager golvgips skruvat i reglarna.
    Nu på med 20 mm ebecos cable board fastlimmad på golvgipset.
    Därefter kommer klinkern.

MVH Stefan

4. T
    Medlem · 150 inlägg

tommiz

Medlem

Man lär så länge man lever(eller vare "bygger"??) ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.