Byggahus.se

Hål efter garderob i parketten, klinkers?

1. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem
    Den här frågan handlar om både smak och teknik, så först får ni lite bakgrund:

Har köpt en funkislägenhet, tillträde i nov. 40-talshus, vi har 50-talsstil på våra grejer. Genomgående ekparkett som ska slipas, vilket vi lejer bort. På många ställen finns småskador, som vi ska fylla med ekfärgat spackel. På ett ställe finns ett hål som är ca 5 cm x 3 cm. Råd?

I hallen har man någon gång tagit bort en inbyggd (mindre) garderob, så precis brevid ytterdörren är ett hål (med masonitskiva) på ca 40 cm djupt och 60 brett. Det går lätt att täcka med en dörrmatta eller skoställ men tänkte göra nåt ordentligt när vi ändå ska fixa golvet.

Mina alternativ:

* sätta i ekparkett i hålet. troligtvis för dyrt och svårt för oss, men skulle kunna bli väldigt fint.

* sätta klinkers eller annat i hålet. Ser kanske konstigt ut när det är på så liten yta.

* såga ur parketten innanför ytterdörr och sätta klinkers på större yta. Klarar fukt bättre än parketten gör. Mörkgrå klinkers skulle kunna passa lägenheten perfekt. Eller nån slags sten, granit? I detta fall får man också parkett över och kan lappa övrigt golv med. Men trots allt känns det fel att ta bort fin parkett...

Andra förslag?

Som ni märker lutar jag åt det sista. Vilken ordning gör man allt i?

* sågar ur
    * slipar
    * lackar
    * lägger klinkers

Vad ska jag tänka på när jag sågar? Hur ska övergången mellan klinkers och parkett se ut?

Tacksam för svar!

2. A
    Medlem · 61 inlägg

AnnikaJ

Medlem

Re: Hål efter garderob i parketten, klinkers?

Jag har i princip samma problem i min lägenhet.

Som av en händelse lutar jag åt att lägga svarta / granitgråa klinkers, eller möjligen om det går att hitta laminatgolv i det utförandet.

Övergång mellan klinkers och parkettgolv ???
    Jag vill helst inte ha några trösklar.
    Silikonfog i samma nyans som klinkersfogen kanske ??

3. N
    Medlem · 139 inlägg

Nickolina

Medlem

Jag tycker ditt sista alternativ låter bra!! Det verkar du ju också tycka ;) Så skulle jag ha gjort! Lycka till!!!

4. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

Tack för era svar! Jo, det känns ju onekligen som om jag lutar åt det alternativet. :)

Vilken ordning ska jag då göra allt i?

* såga ur
    * slipa golvet
    * lacka
    * lägga klinkers. Någon slags distans mellan klinkers och parkett?
    * ta bort distansen och lägga silikonfog? Jag vill inte heller ha lister emellan om jag kan undvika det.

5. A
    Medlem · 61 inlägg

AnnikaJ

Medlem

Man kan ju prova med silikonfog.

Märker man efter 2 månader att det inte fungerar får man väl skära bort det och montera en hederlig list.

Det beror på om det är ett golv som rör sig.

Om det är gammal hederlig fiskbensparkett så tror jag att de är limmade bit för bit i golvet och då ligger de så gott som still. Det borde en silikonfog klara.

Om det är lamellparkett, typ 4 m. långa och 20 cm. bredd så kan de vara limmade enbart mot varandra, inte i golvet, och det är då golvet 'rör' sig.

I helgen köpte jag klinkers på Silvan, Nordica Antarctica, gråsvarta 20x20 med lite struktur för 149 kr/kvm.

Jag såg på några på Fredells också, 'finare' men också mer än dubbelt så dyra. Bauhaus hade ingenting.

Silvan och Fredells har fusklister i plastlaminat (cirka 3 cm breda) man kan klistra på om det blir några glipor in mot golvsockeln, men de fungerar inte så bra mitt på golvet.

Hålet i golvet, det tror jag du ska laga innan du börjar slipa och lacka, så är det störst chans att det blir enhetligt. Ekgolvet lär ju vara lite ljusare när det slips, så det gör ingenting att lagningen ser lite ljusare ut när den görs.

6. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

en tanke... om ni gör om i hallen med golvet där kanske en passbit därifrån passas in i det lilla 5*3 luckan.. efter slipningen blir det säktert bra med det.. iaf inte iögonfallande..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.