thomas33
thomas33: Det funkar men lägg stegdämpning mellan för att få det bra.
1 svar · 3,9k läst
L
Linnex: Tack för rådet. Jag ringde Länsförsäkring och fick kortfattat följande info. Golvet måste vara anpaasad för våtutrymma (matta,klinkers enligt de reglerna) Då jag inte kommer ha handfat eller dyligt i rummet räcker det med lokalt fall under kabinen. Eftersom kabinen är helkaplsad med väggar, tak och jag inte kommer släppa ut ångan i rummet (räknar med koppla den direkt till
2 svar · 3,4k läst
P
psamuels: Jag föreslår att Du läser igenom följande tråd, samtliga frågor är besvarade där. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2
1 svar · 2,8k läst
C
calle336: oki men då satsar jag på mitt gammla trägolv. Jo vet att de aknsek blir mkt material ovanpå golvvärmen. men har ju rör och plåtar hemma redan de blev över från ett annat bygge så jag får pröva å se hur de blir. kanske skulle amn komplettera med ett element ändå eller?? Mvh Calle
2 svar · 3,8k läst
T
tartan: Lukta på det. Eller försök att skära bort en bit för att se hur det ser ut innuti. Ta det till en byggfirma eller brädgård, leta reda på någon person som ser ut att vara gammal snickare, han vet. Tartan
3 svar · 3,2k läst
E
erikwest: Tjena Håller på att titta på golv till vår nygjorda övervåning. Har fastnat lite grann och behöver lite tips angående detta. Gärna bilder om ni har Grundkrav: Vi vill ha ett mörkare golv. Brunt. Är väldigt inne på valnöt men kan även tänka oss andra träslag. Vi vill helst ha ett golv kring 14 mm tjockt. Kan även tänka oss 8 mm om nöden kräver. Prisklass vi kan tänka oss är
0 svar · 1,7k läst
volvo
volvo: [citat] För ett bra resultat så bör underlaget vara lika jämnt som om du ska lägga matta eller annan golvbeläggning. Att ta upp ojämnheter med sättbruket är inte helt lätt. Det krävs en skicklig yrkesman för att få till det bra.
4 svar · 6,9k läst
·
lbg
lbg: Ja, men visst går den att få tag på i sverige! Jag skrev ju på Kakelpalatzet! :) Den är inte gratis, 995 kr/kvm (dock billigare än marmor...), men ja, den är så snygg! Vi väntar på att de ska få hem en provkartong så att vi kan låna hem några stycken och se hur de ser ut "till vardags" (de har dem inte på lager). Kan också berätta att i och med att vi behöver 110 kvm, fick vi
3 svar · 9,8k läst
H
hammerlake: Har nu en parkett som vilar på en heltäckningsmatta. Då en är allergisk hemma måste heltäckningsmattan bort. Enklaste sättet? Måste limmet till varje pris bort från betonggolvet? Planer på att lägga in ny parkett eller laminat ovanpå platonmatta. Jag har hört mycket om limlösare osv. Tidigare rum slipades betongen (då laminatlim) med damm i hela huset som följd, vill inte det igen
0 svar · 4,2k läst
V
vitabergspredikan: Nybo är samma koncept som nivell, tror faktiskt att set är samma gubbe som från början kom på de båda, skillnanden är förutom bygghöjden att nivell fortfarannde är typgodkänt. F.ö. så har ju även nivell ett system med jämn fördelning av luftströmmen över ytorna.
12 svar · 56,9k läst
P
pajatzo: Har fått tips om att lägga mina oregelbundna (olika tjocka och olikformade) skifferplattor i nåt som kallas torrbruk. Det ska vara en betongblandning som är väldigt torr och som man "kloffar" ut och drar av till önskad tjocklek antingen med hjälp av två järnrör och en planka eller stål spatel. Fördelen med detta är som i mitt fall ett behov av att höja golvnivån 100mm och gjuta in
0 svar · 6,0k läst
S
StyvBoard: Tänkte lägg golvvärme, hälften klinker, hälfen laminat eller endast klinker. Har i dagsläget linoleum på golvspånskiva. Kan man limma på golvgips direkt på linoleummattan eller behöver man slita bort den, slipper helst...
0 svar · 2,5k läst
S
Sstammarn: Ska bygga till ett badrum i mitt gamla timmerhus. Kommer att lägga vattenburen golvvärme ovanpå golvåsarna och klinker som beläggning. Lägger 280 mm golvvärmeplåtar kant-i-kant på 22x95 råplan. Det ger ett "regelavstånd" på 280c/c.  Räcker det med dubbel golvgips ovanpå det ?  Vill helst slippa golvspånskiva. Det finns plats för bredare råplan under plåtarna, upp till 258mm
0 svar · 5,3k läst
W
wimpyfudge: Ja, nu är golvet lackat o klart (tre lager) med helmatt lack. Provgick lite på golvet mellan lacklagren och tycker heller inte att det behövs något halkskydd. Skulle det ändå behövas så får man väl sätta på där klisterremsa. :D /markus
4 svar · 7,2k läst
T
tartan: Jo visst kan man tycka det. Men om man nu har så tjockt golv så är det vä onödigt att det blir ännu svårare för värmen att stiga upp. Sedan är det så att på kilsågade golv har man lösa spånter som är 4-5 mm tjocka. När golvet torkar lite så är det på vissa ställen endast dessa spånter som hindrar värmen. Försummbart, visst men ändå onödigt. Har man en matta uppe på
7 svar · 5,3k läst
A
AndersG: Tarkett tex. Vi har 14mm, orsaken att vi valde det över tunnare (8mm) är att de tjockare står emot skador bättre.
1 svar · 6,4k läst
I
Anonymiserad 23608: Om det bara sticker upp ett par mm av tröskeln ovan golvets yta så finns det speciella lister från Pergo för detta ändamål. Dessa är L-formade och läggs platt på golvet med den lilla läppen ner i glipan mellan golv/tröskel, och L:ets "rygg" läggs ut på golvet. Ryggen är då klädd med samma laminat som golvet. Finns det 8 mm kvar så kan du spika en kvartsstav av ek, alternativt
2 svar · 9,4k läst
V
ViljeBlomman: Hej på Er Det är så att jag har lite frågor om golv som ni ser :) I mitt vardagsrum har jag parkett som jag skulle vilja polera upp, men vad använder jag? Och resten av rummen är plastmattor som ser hemskt skitiga ut, finns det nått bra medel som kan rengöra dessa plastgolv? Tacksam för alla svar och tips jag kan få MVH Linda
0 svar · 4,0k läst
lbg
lbg: Ja tack! Jag vill gärna veta mer! :)
7 svar · 2,2k läst
P
platini: Funderar starkt på att lägga in svart gummigolv i hall och kök. Nu undrar jag om någon som har koll vilket underlag som bör finnas för att lägga gummigolv. Idag har jag plankgolv (furu) i dessa utrymmen.
0 svar · 4,9k läst
D
drx: Går det inte att fylla med träfyllnadsmassa* av samma färg som tröskeln har, slipa ned ca 3 mm och lacka om ? Kanske får göra om momentet ett par gånger. *Den typen av lagning man gör på parkettgolv innan man slipar om dem. Trist läge , hoppas det löser sig  :)
1 svar · 6,3k läst
T
tommiz: Som jag förstått det är 27 grader yttemperaturen på golvet vilket innebär betydligt högre temp i slangen. Jag kommer att köra vattenburen golvvärme och Kährs ekparkett men har inte lagt in ytgolvet så att jag kan meddela hur det gick ännu. Jag har nu en framledningstemperatur på ca 24 -28 grader. Vi får se vad jag måste ha sen när ekparketten är på plats. Mvh Tommy
2 svar · 3,1k läst
P
Philip81: Mmm, det kan vara nått. Har en undran, jag målade lite på både en del som inte var lackad och en som del som var lackad(jätte lite) Det verkar som att på den obehandlade ytan suger upp väldigt mycket färg, får en helt annan färg, den benvita färgen blev nästan grått där, medans på den lackade ytan så blev det helt slät blank benvit färg, givetvis för att färgen ligger hela
2 svar · 4,2k läst
B
Anonymiserad 23608: Lägg bägge rummen fram till dörröppningen minus ca en bräda. Justera in båda golvflaken så att dom livar med varandra och öppningen och lägg sedan en rad genom båda rummen som binder ihop båda golven. Därefter sågar du till de båda raderna närmast väggen (de raderna som skulle ha lagts först i bägge rummen i normalfallet), lägger dom på plats och kilar utmed väggen. Sen är
6 svar · 18,1k läst
M
mikael72: snett o vint. Det funkar tro mig, som jag skrev ovan har vi lackat på oljat golv det fäster och vi har tre barn som far fram som åskväder över golven och springer upp och ner för trappan. Inga problem. Och, golvsliparna som fick hjälpa oss höjde inte heller på ögonbrynen, de hade gjort det förr! Vi köpte dock vår egen lack, en som var mattare än den mattlack som många golvslipare
13 svar · 11,8k läst
A
Anonymiserad 23608: Jo, det räcker. Ett gammalt bjälklag ligger oftast tätare än c/c 600 och brädgolven är oftast tjockare/stabilare än 22 mm golvspån, så böjstyvheten lär du inte få några problem med.
1 svar · 3,8k läst
A
Anonymiserad 23608: Ja. Prima och täta innan du flyter bara.
1 svar · 3,2k läst
A
ama: Det beror på vilken typ av parkett du skall ha. Svenska Trägolv/Scanticgolv har sina priser på nätet (har hört att de är mittemellan-dyrt i sina priser), så där får du ju lite priser på olika typer av valnötsparkett. Exempel: 9 mm 3-stav, lackat 225 kr/m2 14 mm Select, 3-stav, lackat 615 kr/m2 Massiv valnöt, obeh 1367 kr/m2 http://www.scanticgolv.com/ Vilken typ är alltså viktig...
1 svar · 3,6k läst
S
Sara_B: [citat] Det är ju förstås en smaksak. Jag tycker våra sneda socklar är roliga, och framför allt - fullständigt naturliga eftersom golvet är snett och vi vill ha raka hyllor. Vi resonerar som så att vi har ju själva valt att köpa ett 200-årigt hus, istället för ett 2-årigt. Och det innebär ju en massa olika saker, man får t.ex. fantastiska snickerier, massiva skurgolv, en stadig
5 svar · 5,1k läst
S
sigpl: Det gäller väl främst trägolv som ändrar storlek efter temperatur och fuktighet.
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.