Golv
brevik: Bra pris vet jag inte men det finns på Fredells för ca 420-450kr/kvm.
msFalke: Funderar på att måla våra lackade grangolv. Måste jag slipa bort all lack först, eller räcker det att ytan ruggas upp lite? Har inget emot att lite smårepor syns efter målningen, men är orolig för om färgen tål lacken.
dkz: Jag står inför ett problem. Jag ska lägga ett nytt golv i vardagsrum + kök/hall. Parkettgolvet i vardagsrummet ligger på en sandbädd och är något sviktande + ojämnt i höjd mot köket. Jag vill plana ut nivåskillnaden mellan rummen genom att lyfta upp parketten mot köket och försöka lägga ut sättsand så att jag blir av med svikten och ojämnheterna. Är detta ett bra sätt att
h_elen_a: Vi har löst problemet!! Det var en sån här list vi hade köpt: http://www.tarkett-commercial.com/img/content/sv-SE-3/Nivalist%208-12%20mm.jpg Löste det med några muttrar... :)
AndersS: Jag håller fast vid att du ska ta loss tröskeln och fräsa ett spår i den och sedan släppa in golvet under den. Vissa trösklar är skruvade i karmen men då har jag tagit bort den gamla (såga, borra, hugga) och gjort en ny (alt köpa en ny) du får då på köpet en ny snygg tröskel. Merparten av mina nya trösklar har jag dessutom gjort helt släta på översidan, dvs ingen kant som ev.
jarlh: [citat] När du är i ett forum, men inte öppnat upp ämne/inlägg så klickar du på knappen som ser ut så här [bild]
Hans_Nordstrand: Går det inte att hyvla eller slipa jämt? Men man kanske ska vänta några veckor till, kan ju torka långsamt om det är tätt under. Hans
Immobil: http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/konsument/golvbjalklag/tank_pa/tank_pa.html ;)
brevik: Jag skulle nog inte välja en trälist där två golv av olika träslag möter varandra.
PeterCPH: Ok, tack för alla svar. Då har vi lite att fundera på. Mvh Peter
sigpl: Chansa inte ! Det är inte mer än en dags jobb att riva upp det gamla golvet och få på spånskivor och sedan golvgips. Då har du ett golv du kan lägga klinkers på utan att oroa dig.
Peter_K: Se till att köpa en extra fyrkants bits bara. snålt att bara lägga en i kartongen >:(
MathiasS: [citat] Det kapiläbrytande skiktet fixar isodrän/pordränisoleringen. Isolering och kapilärbryt samtidigt alltså.
brita: Vi är på jakt efter ett mattlackat ekplankgolv c:a 50 kvm. Vet någon var man kan hitta ett prisvärt alternativ på detta. De jag har tittat på ligger runt 600-900:- kvm.men förstått att det finns billigare alternatiiv bara man letar lite. Tack på förhand.
synpunkter: Lite kan det nog ge om du lägger slingan lite tätare utmed fönstret (dvs under klinkersraden).
sigpl: Jag brukar leva efter devisen friskt vågat hälften vunnit. Jag var i samma sits som du och valde mellan att slipa och lägga nytt. Eftersom jag är allmänt händig tänkte jag att det kan väl inte vara så svårt att slipa själv och så blev det. För 1000 spänn slipade och oljade jag en ekparkett på 25 kvm. Dvs. 40 kr/kvm. Det får man inte ett nytt golv för. Eftersom jag bara satsat
sigpl: Har själv ett gammalt trähus (1930) och där är det garnterat större höjdskillnader än 2-3 mm. Jag har lagt trägolv på dessa utan att rikta och har inte upplevt några direkta problem. Man har ju också någon form av papp/foam emellan som tar upp lite. Är det på betong du ska lägga ska du väl dessutom ha någon form av matta, typ Platon, emellan.
drx: Jag kör enligt den rostiga saabens princip med smält och sättlim varvat om varandra. Sitter kloss och funkar prima.
lbg: [citat] En parentes till detta: glöm inte att lägga minimala fogar! Både praktiskt (av ovan nämnda skäl) och snyggt! :)
gacki: Tack för svaret, jag har nätan övertygat gubben om att vi ska måla golvet nu (eller ja han tror att jag har övergivit idén, men han kommer inte att kunna säga nej ::) ) Kan man slipa med någon enklare handslipmaskin eller måste man hyra in något åbäke? Tippar på att ytan som ska målas är ca 2.5 kvm.
betula: Solblekning går ej igenom papper, i alla fall inte vanligt kontorspapper under 3 år, har själv testat på skoj. Dessutom påverkar solens UV-ljus bara det yttersta skiktet, mindre än 1 mm så om du slipat ordentligt går det bort. Eftersom det kom fram efter betsen har slipningen antingen inte varit djup nog eller så är det någon gammal synd som orsakat en kemisk reaktion i trät när du
betula: Det spelar ingen större roll, tilja reser sig i kanten på vintern när den krymper om kärnan vänds nedåt och på sommaren reser sig mitten i stället när virket sväller. Vänder man kärnsidan uppåt blir det bara tvärt om. Hårdhetsskillnaden är nog inte så stor, men kvistarna är större om man vänder kärnsidan nedåt. Är virket symetriskt hyvlat så välj snyggaste sidan upp ;)
ama: I och med att jag inte har kollat själv, så har jag bara en vag uppfattning om kvaliteten, men jag har ett (vagt) minne om en artikel där man jämförde bl a hårdhet och struktur och sammansättning på olika granitsorter, och i den artikeln var den kinsiska inte den bästa, den svenska (bland de bästa i testet) var hårdare och tålde olika saker bättre. Jag minns bara inte var jag läste
Dogge: Vi har ett hus som är byggt 1960. Källaren är oisolerad och saknar golvvärme. Vi har slipat av den gamla färgen från väggar och golv med diamantslipmaskin som vi hyrde. Vi funderar nu på produkter från Biltema: Primer C, Flytspackel Litoliv S40, Fästmassa K80 och Klinkerfog 4-15mm. Är det någon som har erfarenhet från dessa eller finns det andra företag med bra produkter? Är det
ankan73: Vi har ett hus där vi tänkt sätta in ventilerat golv (Nivell). Huset står på betongplatta från 70 talet och det saknar således isolering under plattan. Alltså tänkte vi först att golvvärme var uteslutet pga fuktvandring, energiförluster osv... Nu har vi dock fått höra från flera håll att vi genom att installera Nivellsystemet eliminerar dessa risker. Är det någon som har
sanne78: byt ut plastmattan så du får samma över hela.. bäst o snyggast i längden ;)
Bob_the_builder: Känns lite besvärligt att kontrollera vilken mängd man har sprutat in - plötsligt har man ett stumt men väldigt ojämnt golv. ;D