Golv
Wigert: www.byggmax.se där hittar du ett hyfsat sortiment av standardmått. Ska du ha mer så leta upp panel och list, finns på Tomtebogatan
Fagerborn: [citat] Laminatgolvet ska tryckas ihop så det inte blir några skarvar. Alls. Jag skulle lägga golvet i ljusets riktning för att få rätt linjer när ljuset ligger på. Men om takpanelen ligger på tvären i förhållande till fönstren skulle jag snegla på hur golven ligger i angränsande rum och jag skulle också tänka på vilka golv jag har i de rummen så att det inte liknar en
Anonymiserad 23608: Jag tycker också att det känns lite kaka-på-kaka med både råspont och golvspån. Varför inte lägga slangen i spårade golvspånskivor istället? Plåtarna trycker du ner i dessa och sedan i med slangen. Du skall nog även ha en plastfolie under stegljudsisoleringen/på spånet. Detta brukar vara ett krav från tillverkaren av parketten när man har golvvärme.
Can-man: Hej. Trodde att jag hade tillräckligt med golv av märket fix-it (Rusta) med mönster maple men jag hade fel. saknas ca 5 laminatplankor och när jag ringde till rusta så har tydligen denna nyans (maple) utgått ! :'( Undrar nu om det finns nån vänlig själ som kanske har lite sånt här golv som blivit över som jag skulle kunna köpa. Väntar förväntansfullt på svar / Can-man
Annica_Isacson: Hej Har fått en vattenskada i mitt kök och är på jakt efter ett par kvadratmeter golv av märket Pergo "PO 2000 Diamond". Finns det någon som har ett par paket liggande? Golvet togs ur produktion för cirka 3 år sedan.
optimum: Låter som byggfusk. Att strunta i att flytspackla hela golvet för att på så sätt få en knöl på golvet. Om bygget är gjort av proffs skulle jag aldrig acceptera sådant. Stå på dig. mvh Roland
tartan: Precis som Hans_N skriver är det fogarna som släpper igenom fukt. Och det är nog inte något problem att byta till kalksten. Om du däremot tänker lägga golvvärme under, och när du nu inte har någon fuktspärr och isolering under plattan, så kan du få problem. Det beror nämligen på att med golvvärme ökar du värmen under plattan och därmed också ångtrycket. Och så länge värmen
tartan: Jag her lagt ett par hundra kvm spårad spånskiva i olika omgångar. Har glömt priset men när jag beställt har alltid på ett företag som heter Varma Golv och ligger i Sundbyberg. Jag bor femton mil från Stockholm, men det har aldrig varit några problem med leveranser. De säljer även slangar och kopplingar till bra priser. Tartan
arwen: Tack för svaret David. Intressanta jämförelsesiffror. Är det någon som bytt ut NF-hus standardparkett mot standardklinker. Vad blev merkostnaden per kvm? Och hur många kvm bytte ni ut totalt? Andra kommentarer kring detta?
ollesthlm: [citat] Vilken firma och vilken stad? Lät som ett bra pris tycker jag. Iofs tror jag inte man tar in en pumpbil för 32 m2 lägenhet ;) vilket drar ner antalet arbetstimmar och rena slitimmar (med blandning av flytspackel).
emilo: Hej Bakgrund: Jag har idag ett garage som är tillbyggt till huset. Garaget är byggt på den tidigare asfalterade uppfarten. Garaget var från början oisolerat men har nu blivit tilläggsisolerat i väggar och tak. Golvet är dock fortfarande asfalt. Jag vill nu isolera och gjuta nytt golv i garaget. Någon som kan beskriva hur det arbetet skall gå till?? Tacksam för svar.
ollesthlm: Jag har en lägenhet som jag ska lägga golv i. Golvet är 15 mm lamellparkett från Kährs. Golvet skall läggas tröskelfritt och flytande i totalt 3 rum. Från vardagsrummet ut i hallen och sedan in i sovrumet. Totalt 37 m2. I vardagsrummet ligger en gammal parkett som jag låter ligga kvar. I hallen och sovrumet är det betongrent. Längsta sträckan golv blir max 7,5 meter så jag har redan
Jonne74: [citat] Det kommer från vår värmepanna som stod och droppade några dagar innan vi märkte det. Vattnet tog sig in under plastmattan och spreds mot fallet från brunnen och ut i köket...
glenn_: Hallå! Har ett gjutet klällargolv som lutar lite åt olika håll, och som dessutom är lagat lite här och där, så då slog mig tanken att avjämna det med flytspackel - men hur tunt är det som tunnast möjligt att göra? Det finns ju de produkter som det sår 0-10mm på, men är det verkligen så? De måste ju verkligen vara _tunnflytande_ då. Eller måste jag spackla ut massan för hand
emilo: Hej. Skall fräsa och nåta ett trägolv. Har kollat runt lite på olika produkter för nåtningen. Det har på forumet pratats om Sikaflex och Casco S40. Sprang nu på en ny (?) produkt hos en färghandlare - Tec 7 från Novatech. Detta är ett MS Polymerlim, fog- och tätningsmassa. Är det någon som har erfarenhet av produkten?? (Mer info finns på www.novatech.nu )
Nix: Jaha, det här är som vanligt... Ett litet jobb som växer lavinartat. Har du kollat med ditt försökringsbolag. Dels kanske det kan vara ett försäkringsärende, dels kanske de kan ge dig råd om hur du ska åtgärda det även om du får bekosta det själv.
Wigert: Jag lyfter upp min gamla tråd igen för att få några av de senaste tipsen från er andra. Källaren är totalt på 75 kvm, varav jag räknar med att öppna upp golven i ca 65 kvm. Det skall bytas en del avloppsrör, samt kompletteras med avlopp för dusch och tvättmaskiner. In med golvvärme så att värmepumpen får jobba lite till. Massorna är ingen lek, 5-10 cm dålig betong plus ca 30-40
Kave: [citat] Tacj för ditt lugnande svar. Så man skall inte kontakta försäkringsbolaget då? Det kanske bara blir krångel med dem? Isoleringen under, torkar den upp också?
ByggIng: [citat] Och framförallt, hoppas det inte är ett våtrum för det första som kommer spricka av sättningen är tätskiktet under klinkerplattorna = fukt där man inte vill ha den!
james_83: El... Ska man strunta i att ha något nät under kabeln? :-/
Nickenorpan: Det lutar nog åt ett enstavs-lamellparkettgolv i så fall. Ibland måste man kompromissa.
Nix: Tack skall ni ha. Min grundkänsla håller i sig; att använda "dyrare" produkter. Kemi (dvs färg, spackel, etc) verkar vara ett område där man får det man betalar för. Alltså är det värt att ta en större kostnad för att slippa femtiosex satanshelvetesjävlaförbannadeskitgrejer...
digital: Vi har duschen nere i källaren, med målat betonggolv i omklädningsrummet (brrr). Två trasmattor för 25 kr stycket från Ikea, så var den saken löst. Fattigmans golvvärme ;) Inget problem med fukt eller sånt heller, trasmattorna suger upp och transporterar vidare all eventuell fukt från golvet.
calle_d: Ska bygga upp en ny golvkonstruktion med 45x195 bjälkar i botten, mellan där isolering. Sen ska det vara vattenburen golvvärme på glespanel. Bör det vara gips ovanför innan parkettgolvet kommer och var läggs fuktspärren om det nu behövs? Väggarna där golvkonstruktionen skall byggas är av lekablock. Kan glespanelen ligga hela vägen ut ett par millimeter från blocken eller ska man ha
inischa: Hello! Har nyligen lutat mitt trägolv i köket grått och sedan oljat det. Men... nu när jag ser resultatet så känns det för mesigt till resten av inredningen som delvis är i vitt, skulle alltså hellre vilja ha ett mörkt golv, typ mörkbrunt eller nåt åt det hållet :-/ Är det någon som vet om man bara kan olja det igen med någon sorts mörk täckande olja eller måste det slipas
Grunt: Jag har också en liknande uppbyggnad. 1. Oisolerad platta 2. 50 mm cellplast 3. Golvspån 22 mm 4. Plast matta Golvet känns inte alltför kallt. Tänkte nu byta ut detta mot: 1. Blå platon 2. 50 mm cellplast. 3. Eventuellt foam? 4. 15 mm träparkett. 5. Ventilerade lister. Funkar det att lägga en 15 mm träparkett direkt på cellplasten? Eller behöver man golvspån under?