Byggahus.se

Satt golv i 1800-tals torp

1. H
    Medlem · 6 inlägg

hemfixaren

Medlem
    Jag skall räta upp golvet i mitt sommartorp, troligen behöver jag ersättamed nya golvbjälkar. Då huset är gammalt undrar jag utifall man måste passa på och gräva ned mark nivån under grunden (ifall utrummet är för lite), lägga på grus och/eller pressening eller klarar det sig ändå (med tanke på husets ålder).
    kan/skall man använda vanligt trävirke till bjälkarna eller är det fördelaktig med tryckimpregnerat virke?

2. S
    Medlem · Värmland · 776 inlägg

Sara_B

Medlem

Re: Satt golv i 1800-tals torp

Varför ska du åtgärda golvet? Vad är problemet? Är golvbjälkarna dåliga, och i så fall varför? Och hur är grunden konstruerad?

Att det bara är lite snett är ju mer regel än undantag, och är oftast inget fel utan något som man snabbt vänjer sig vid. Men är det så att du har något problem med grunden måste man ju som sagt veta mer dels om vilket problemet är, och dels om hur grunden är konstruerad från början (krypgrund, mullbänk o.s.v.) plus vad som hänt med den sedan dess (sättningar, förändrad dränering, tätning av grunden, igensatta lufthål, grävlingbon eller annat skräp i grunden o.s.v.).

Berätta lite mer!

3. H
    Medlem · 6 inlägg

hemfixaren

Medlem

Varför ska du åtgärda golvet?
    Svar: golvet lutar utåt från kakelungnen, dvs mitten på huset.
    Vad är problemet?
    Svar: Problemet är att jag vill bygga till en trapp-hylla och den behöver stå rakt [/i](annars ser det helsjukt ut).
    Är golvbjälkarna dåliga, och i så fall varför?
    Svar: vet ej, men jag utgår från det värsta!
    Och hur är grunden konstruerad?
    Svar: tja, den är av gammal torpargrund typ - stär på vad som ser ut som en murad ram nästan på marken ca 10 ovan mark.

vänligen Martin

4. S

Sara_B

Medlem

Jag hamnar som vanligt OT (dvs svamlar iväg från ämnet), men jag kulle personligen aldrig ge mig på att rikta upp ett helt golv, om det ändå verkar friskt och bra, bara för att få en hylla att stå rakt.

De flesta av våra golv lutar från murstocken, men tidigare ägare har löst det hela finurligt genom att specialsnickra en sned sockel till de väggfasta bokhyllorna, som gör att de hamnar i våg i alla fall. Och ett likaledes snett krön till köksskåpen.

Men smaken är väl ofta som baken - tycker du i alla fall att det är värt att dra igång ett sånt projekt hoppas jag du blir nöjd med resultatet. De byggtekniska frågorna är det nog vid närmare eftertanke bättre att någon annan, som är mer insatt, tycker till om... :-X

5. H
    Medlem · 6 inlägg

hemfixaren

Medlem

"Sned sockel" kan i och för sig kan det vara den enklaste lösningen, problemet är att jag kommer troligen att stirra mig blind på den sockeln och irritera mig än mer...
    men iden är inte helt fel :)
    Jag får ta mig en ordentlig funderare :-/

mvh Martin

6. S

Sara_B

Medlem

Det är ju förstås en smaksak. Jag tycker våra sneda socklar är roliga, och framför allt - fullständigt naturliga eftersom golvet är snett och vi vill ha raka hyllor. Vi resonerar som så att vi har ju själva valt att köpa ett 200-årigt hus, istället för ett 2-årigt. Och det innebär ju en massa olika saker, man får t.ex. fantastiska snickerier, massiva skurgolv, en stadig timmerstomme, handblåsta fönsterglas, sneda golv, väggar och tak o.s.v. Inget konstigt alls. Hade vi absolut velat ha raka vinklar hade vi köpte ett nybyggt hus istället.

Men vill du ändå ta upp dina gamla golv så förslår jag att du ber om råd under avdelningen "Byggnadsvård" istället. Då får du säkert en massa svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.