J
jenfor: Är det någon som fogat sitt golv med fabrikatet Mapei i någon grå nyans som kan lägga ut bilder på resultatet? Oerhört tacksam om så är fallet...
0 svar · 5,5k läst
H
hipshot: [citat] Tack! För att aldrig vart i närheten av att lägga golv innan är jag grymt stolt 8-) Högtalare i klädkammaren skall vi ha! Iden lite mer ingående är att jag köper en billig microstereo för 400:- och lägger uppepå garderoberna. Jag förlänger sedan IR-ögat till taket, borrar alltså ett litet hål för det, och styr sedan stereon med fjärr riktat emot taket. Rätt schysst va?
13 svar · 7,5k läst
B
betula: Får man "godkänd" bärighet på våtrumsgolvet om man använder Wirsbos spårade golvspån med 17 mm rör i stället för att lägga 20 mm rör under vanligt golvspån?
12 svar · 6,8k läst
E
ejoakim: Om man ska behöva tåla det eller inte är svårt att säga. Om lutningen beror på att det sk. ytskicktet lutar eller om lutningen (i underliggande golv) har orsakats av bostadsrättsinnehavaren så är sannolikt du ansvarig, även om orsaken är en tidigare ägares försumlighet. Om lutningen däremot ligger utanför detta område, dvs under ytskicktet är du inte ansvarig (jämför ovan). Då
4 svar · 8,4k läst
P
Poggan: Platon!
1 svar · 4,4k läst
P
H
hipshot: Så det är DÄRFÖR man skall lägga kilar emellan golvet och väggen. Det är så skönt med dethär forumet, man kan vara hur jävla blåst som helst utan att känna sig dum ;D
14 svar · 8,4k läst
M
mhacker: Har aldrig byggt eget hus, så jag känner inte till rutinerna vid nybygge. Däremot kan jag tänka mig att det är bättre för alla parter om du tar upp det redan nu och talar om att du inte är nöjd med resultatet. Jag tycker du skall rådfråga en besiktningsman om det finns toleranser/byggstandarder etc att hänvisa till. Om inte annat så kan man ju tycka att hantverkarna borde ha nån
0 svar · 3,7k läst
B
Badger: Pinebar, "Fischer" är en stor europeisk (österrikisk) tillverkare av parkett, samt "birch" är engelska för björk. Därav "fischer birch" Du har fått bra svar ovan. Men som sagt, har du inte höger/vänster stavar är du starkt begränsad. Ska du bryta med annat träslag t ex för att göra fris eller dylikt tycker jag personligen att gå på en mörkare alternativ. Men det är ett
6 svar · 7,1k läst
D
DIO: Hej Jag har en fråga om att montera syll direkt mot betongplatta på mark med golvvärme. Ytterväggarna är monterade på syllisolering men hur ska jag göra med innerväggarnas syll. Vill ju inte skjuta fast syllen här med tanke på värmeslingorna. Att limma med tex PL400 blir ju svårt med syllremsa. Kan man montera/limma direkt mot betongen om man låter plattan torka ut ordentligt? Hur
0 svar · 3,6k läst
D
Anonymiserad 23608: [citat] Färgat vax. Kommer i stavar i olika kulörer som man smälter med en typ av lödkolv och blandar till lämplig nyans. Vaxet smälts ner i såret, slipas med en räfflad plastklots och poleras slutligen med en smärgelduk. Resultatet brukar bli riktigt bra, och är man skicklig så kan man t.o.m. få till träets ådring i lagningarna. Ett vaxkit kostar dock ca 1500:-, men går kanske att
2 svar · 4,8k läst
M
micaelpersson: Jag ska göra en platta. Med en supergrund. Sen ska ju golvvärmen på och sen puts. Där trodde jag sedan att jag var tvungen att regla upp och sen lägga isolering. Men han sa att jag kunde lägga klinckers på putsen utan att isolrera stämmer detta???
0 svar · 2,5k läst
P
Philip81: Efter att ha rivet upp golvspånskivorna för att fixa iordning trägolvet så undrar jag om man inte hör lite mera ifrån grannen under. Kåken i sig är rätt lyhörd överlag, men jag undrar om det inte hörs lite mera talljud ifrån grannen under. Hur myckt ljudämpande effekt har gentligen 22mm golvspånskiva, mellanlägg för sedan ett typ 13mm tarkett golv. Här jag fel eller har
0 svar · 4,5k läst
K
Kasch: [citat] Alternativet är 25 mm furugolv som lutas/såpas. Anledningen till att jag överhuvudtaget började fundera på parkett var att jag råkade hitta ett vackert oljat 15 mm askgolv av hyfsad kvalité som dessutom var billigt (c:a 230 kr/kvm). Lackad parkett gillar jag inte och övriga massiva golv jag hittat kostar mycket -behöver börja kapa kostnader så här i slutet av
3 svar · 6,4k läst
M
Marre68: Ok, den tråden gjorde mig lite förvirrad. Men om jag förstod rätt så är det inte att rekomendare men de erfarenheter som fanns där sa att det var ok. :-/ Det kanske är bäst att lägga glespanel + limmad dubbelgips.
2 svar · 2,9k läst
L
Anonymiserad 23608: En månad efter att sista bruksprodukten, dvs fogen, har applicerats.
3 svar · 4,6k läst
T
tartan: Dörrbladet är det du öppnar och stänger. Dörren alltså. Det runt om heter karm. Här på forumet behöver man inte ursäkta sig, vi är till för att hjälpa. Tartan
5 svar · 5,8k läst
N
nesting: Tack för hjälpen! Vi har nu köpt 40 kvm 14 mm tjock för 110 kr/kvm. Bara börja lägga..  :P
4 svar · 3,6k läst
P
Poggan: Om det är lite lim kvar, så hade jag slipat bort det, samt möglet...... sen hade jag nog låtit golvet "andats" iaf ett par veckor innan jag lagt klinkers....så att man sera att allt är ok!
1 svar · 4,9k läst
Immobil
Immobil: Har du läst denna tråd? :-/ http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0 eller denna: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3 :)
1 svar · 2,3k läst
A
AndersS: Om vi jämför med Pergo då blir det nog mera vad man gillar för typ av golv, känslan. Men att lägga och resultatet efter så håller även Pergo hög kvalite.
6 svar · 10,0k läst
N
Anonymiserad 23608: [citat] Jag ljög lite... Skyfall och vissa anvarsskador kan täckas av försäkringen. En ansvarsskada kan t.ex. vara om kommunens vattenledning springer läck och gör så att dräneringen slammar igen och huset blir vattenskadat. Ett annat lattjo scenario är om man får läckage från takavvattningen (som i vissa fall går igenom huset). Har man vanliga stuprör får man inte en spänn, men
7 svar · 16,2k läst
morsan
morsan: Mitt från Ikea är genomskinligt (nästan) ;)
1 svar · 2,9k läst
A
AndersS: Men det jag hela tiden besvarat var Strixx ursprungsfråga om skillnaden mellan 15mm och 7mm trägolv, dvs normal benämning på golv med ytskikt av trä. Syftet med mina inlägg var att besvara Strixx fråga och de på marknaden förekommande golvkonstruktionerna fungerar. Min avsikt var inte att jämföra med olika massiva trägolv vilket jag inte tror förekommer i 7mm, därav hade jag
28 svar · 9,8k läst
O
ollesthlm: Att Köpa en golvslipmaskin med diamantskiva kostar SJUUKT mycket. Mitt förslag är att kolla med uthyrningsfirmor.
3 svar · 4,7k läst
morsan
morsan: http://www.tarkett-commercial.com/floors/site/sv-se/topic/needlepunch/offer.asp Där kan du hitta installation/läggning mm ;) Andas vet jag inte, den limmas väl :-? Gjord för golvvärme är den i alla fall :)
9 svar · 4,9k läst
S
Sartsa: Kolla t.ex www.kahrs.se, produkter... tillbehör. De har en hel del golvlister i olika utföranden
1 svar · 3,7k läst
·
O
ollesthlm: Kährs Ek Montecarlo naturoljat tycker jag ABSOLUT skiljer sig från mängden då den är kvistig och väldigt mycket "liv" i. Otroligt snyggt med oljat dessutom!
7 svar · 5,3k läst
S
synpunkter: Flytspackel är golvavjämning. Flytfix är fästmassa för klinker (som främst används vid stora plattor) Jag kan inte svara på vad minimitjockleken för en betongkaka är. Det beror nog på flera parametrar, tex kvalitet på betong, armering, vibbrerat eller ej, om underlaget är stumt eller sviktar osv osv. Klart är att fiberarmerar flytspackel är tåligare/starkare än vanligt finbetong,
16 svar · 7,3k läst
S
Soeren_Gyll: Är det någon som har provat på att måla sina korkmattor/linolieummattor? Pratade med en home-stylare härom dagen och hon påstod att vimålade golv var det absolut hetaste. Hmm... Nu vill jag inte ge mig på nåra golv med just vitt men undrar ändå om det håller och blir snyggt att måla på korkmatta? Undrar också om det fungerar att måla på matta i badrum/gästtoalett?
0 svar · 1,9k läst
T
ThomasN: Var på Svenska Kakel idag och skulle handla. Killen där avrådde mig dock från att använda klinkerfog till detta iom att fogarna är ca 10-12mm och rekommenderade istället att jag skulle pigmentera vanligt b-bruk och foga med istället. Så nu blev det en 0.8kg's förpackning oxidsvart färgpigment som jag skall blanda ut de ca 30-40kg bruk som kommer gå åt. Någon som har något att
1 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.