Byggahus.se

Klickgolv genom flera rum

1. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
    Jag förstår mycket väl vad du vill göra men så får/bör man inte göra :p

Det skall vara en rörelsefog mellan rummen vilken brukar vara just i centrum dörrhål som sedan döljs med en tunn ektröskel.

2. jarlh
    Medlem · 1 357 inlägg

jarlh

Medlem

Re: Klickgolv genom flera rum

Samma golv över flera rum är underbart trevligt. I vår förra bostad hade vi samma golv som gick över två rum. Dock var det en hantverkare som lade det, så exakt hur det gick till vet jag inte...

Tänk bara på att inte lägga för långa sträckor, kolla med golvtillverkaren max antal meter i ett stycke. Annars blir det som ByggaNytt säger läge att ha en liten tröskel just för rörelsefogen skull.

3. B
    Medlem · 466 inlägg

betula

Medlem

Årstiden spelar ingen roll om man kör med lamellparkett, då är fuktkvoten i trät "lagom" från fabrik. Öppnar man plasten blir det en annan grej :-? Tillverkarnas rekomendationer för extra rörelsefog gäller främst maxbredden, på längden rör sig inte golvet mycket. Sen är ledande tillverkare t.ex. Kährs, Tarkett osv. rätt pessimistiska i sina rekomendationer, det går att göra större men det vill ju självklart ha lite marginal :) Med rätt mån längs väggarna och inga riktigt tunga låsande möbler på golvet så går de nog bra.

Men jag fattar inte varför du inte kan slå ihop golvet som vanligt? Läggs golvet i bägge rummen samtidigt kan första brädan genom dörren läggas som vanligt.

4. B
    Medlem · 466 inlägg

betula

Medlem

Tja, lite trixigt blir det allt om man har 3 meter från dörröppningen till närmsta vägg. Vill du växla riktning på brädorna måste du ha rörelsefog, tyvärr.

5. B
    Medlem · 466 inlägg

betula

Medlem

Hur du väljer att fästa ihop ett flytande parkettgolv spelar ingen roll, lim, click eller lös fjäder allt går bra. Så om det förenklar läggningen kan du vända på riktningen 180 grader utan problem.

6. D
    Medlem · 500 inlägg

Nu vet jag inte ifall jag förstått det hela rätt... men om du menar som jag tror med 'går bara att slå det från ett håll' så brukar även de billigaste golvläggningskitten innehålla en slagklots att slå på, gjord med spår just för att kunna slå på både notsida och fjäder. Kanske missförstått problemet? Inte första gången :) Fast nu då jag tänker efter var det nog inte så du menade. Då uppstår ju ett annat problem, dvs det att hålla fast golvet medans du bygger åt sidorna efter dörröppningen. Har du ingen bild på problemet? :)

7. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Lägg bägge rummen fram till dörröppningen minus ca en bräda. Justera in båda golvflaken så att dom livar med varandra och öppningen och lägg sedan en rad genom båda rummen som binder ihop båda golven. Därefter sågar du till de båda raderna närmast väggen (de raderna som skulle ha lagts först i bägge rummen i normalfallet), lägger dom på plats och kilar utmed väggen.
    Sen är det bara att knacka vidare..
    På detta sätt behöver du bara lägga två brädrader bakänges istället för en hel golvyta, alt mickla till en egen not/spont. Vid baklängesläggningen brukar man få skära bort "hullingen" och limma istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.