Byggahus.se

Golv i Biorum på gjuten platta med GV i ?

1. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem
    Ja det är ett av mina många dilemma. Tänkte mig egentligen någon form av nålfiltmatta, men kan väl inte lägga den direkt på betongen, och minerallullskiva innan blir för mycket motstånd för golvvärmen.

Klinkers är inte bra akustikmässigt, så vad föreslår ni ?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 271 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Golv i Biorum på gjuten platta med GV i ?

En snygg handtuftad matta på golvet? IKEA har prisvärda sådana, annars rekommenderas Kasthalls fabriksförsäljning i Kinna.

3. P
    Medlem · 185 inlägg

psamuels

Medlem

Jag instämmer med föregående talare.

Jag har ett flertal tjocka mattor samt massor av kuddar och annat mjukt material för att dämpa rummet, funkar fint.

En vägg är draperad med tyg, det hjälper också till.

4. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Du kan lägga nålfilt direkt på betongen funkar fin fint...Sen dämpar det inte direkt bra men du kan lägga det....

5. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Ja jag menar i mitt läge där jag har betongsula med GV i, så är väl det bättre en att lägga klinker och sen en matta över ?

6. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Ja jag menar i mitt läge där jag har betongsula med GV i, så är väl det bättre en att lägga klinker och sen en matta över ?[/quote]

Nej det är varken eller vill jag påstå... Klinkern ligger ju liksom bara "ivägen" och gör egentligen ingen nytta

7. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Ja jag menar i mitt läge där jag har betongsula med GV i, så är väl det bättre en att lägga klinker och sen en matta över ?[/quote]

Nej det är varken eller vill jag påstå... Klinkern ligger ju liksom bara "ivägen" och gör egentligen ingen nytta[/quote]

Nej vi menar samma sak, i detta rum ska jag ej ha klinker ,hur grov brukar nålfilts mattan vara? Ju grövre desto sämre för då är det svårare för golvvärmen att tränga igenom. Sen till problem nr 2...
    Bakre delen av rummet vill jag ha lite högre, regla med låt säga 45x45 och låter nålfiltsmattan rullas upp över denna , men hur går det med det tom rummet som blir där under ? risk för mögel  :-/

8. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Tarketts nålfiltmatta Tapisom 300 är ca 4,1 mm tjock ;)

Har du varit inne och kikat i http://www.dvdforum.nu/ eller http://www.minhembio.com/ :-[ Enligt forumen används nålfilten på golv, väggar och tak :-?

9. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Tackar, frågan är om dom grabbarna som lägger den har gv ingjuten i betong, men 4,1mm är ju inte så tjockt och dessutom andas den väl oxå ?

10. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.