Byggahus.se

Reglat cc30, måste jag ha dubbel gips då ?

1. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem
    Ska ha klinker i hall o badrum där jag reglat med cc30 sen wirsbo's förslag på gles/golvvärme med 22x120mm gles. Men sen då ? borde det inte räcka med 12mm golvgips sen klinker ?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 219 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Reglat cc30, måste jag ha dubbel gips då ?

I wirsbos förslag har du ju glespanel, golvspån och sedan gips, och då räcker det med ett lag gips. Du kan inte lägga ett lager gips direkt på glespanelen (om det var det du menade).

3. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Varför inte gips direkt på glespanelen ?

Vet att wirsbo ej rekommenderar golvgips direkt på glespanelen, men vet flera som gjort det och flera som lagt golvspån. Dom som lagt bara 12mm golvgips direkt på glesen menar att det räcker och att golvet är stabilt. Och en som lagt golvspån sen limmat gips tyckte att han fick för dålig effetkt och trög styrning på sin GV :-[ :-[
    Makalöst att alla sätt är bäst .

4. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  5. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 344 inlägg

AndersS

Medlem

Gjorde enligt anvisningen med glespanel+spånskiva+golvgips i badrummet. Tycker att golvet är lite trögt. Firman som satte kakel/klinkers tyckte det var överarbetat och hade som förslag att jag skulle hoppat över spånskivan och lagt 6mm renoveringsgips + golvgips. Gipsskivorna kryssläggs. Detta skulle vara tillräckligt och ge bättre värmeledning. Säger som uppfinnaren från Sundbyberg "ja, det blir många förslag minst 437" ;D

6. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Hade du reglat cc120 på detta ?

7. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Har precis varit och tittat på ett annat nybygge och hans golv ser ut som dit ;)
    Förutom böjarna han hade även lagt alu folie där.
    Vad ska du ha över gipset klinkers laminat parkett ?
    Och hur har du reglat under ?

8. MathiasS

MathiasS

Medlem

Varför? För att det inte uppfyller bärighetskraven när du lägger tätskikt och annat i ditt badrum - det är väl ett skäl så gott som något.

Den som lagt glespanel 22mm borde lägga hellimmad dubbelgips (så har jag gjort :)) och det håller OCH anses har bärighet motsvarande golvgips etc.

Jag tycker också det är dumt med golvspånet över rören, men bara ett lager gips törs inte jag iaf.

9. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Har precis varit och tittat på ett annat nybygge och hans golv ser ut som dit  ;)
    Förutom böjarna han hade även  lagt alu folie där.
    Vad ska du ha över gipset klinkers laminat parkett ?
    Och hur har du reglat under ?
    [/quote]

Alufolie i svängarna, jaha där ser man.. utvecklingen går framåt!

Parkett + klinkers (granitkeramik/skifferplattor) i torra rum (ingen nivåskillnad!), typ:
    http://www.familjenlindstrom.se/images/vrum_hall.jpg

I badrummet dubbel golvgips (utom vid duschen), typ:
    http://www.familjenlindstrom.se/images/golvbrunn_3.jpg

Bjälklaget består av oskarvade 12m 45*225 Kertobalkar, typ:
    http://www.familjenlindstrom.se/images/bygg_2.jpg
    http://www.familjenlindstrom.se/images/bygg_3.jpg

10. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Varför? För att det inte uppfyller bärighetskraven när du lägger tätskikt och annat i ditt badrum - det är väl ett skäl så gott som något.

Den som lagt glespanel 22mm borde lägga hellimmad dubbelgips (så har jag gjort :)) och det håller OCH anses har bärighet motsvarande golvgips etc.

Jag tycker också det är dumt med golvspånet över rören, men bara ett lager gips törs inte jag iaf.[/quote]

Nu gällde min fråga både badrum och hall, så i hallen ca 10kvm blir det nog bara12mm golvgips, denna hall gränsar sen till kök o vardagsrum och jag slipper då nivåskillnader. Sen i badrummet där jag reglat cc30med 45x195 har du gjort det Mathias ? I så fall lägger nog jag dubbelgips där oxå, men golvspån, tja i detta fallet går jag nog efter magkänslan ;)

11. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 344 inlägg

AndersS

Medlem

Hade du reglat cc120 på detta ? [/quote]

Huset byggt -60 med varierande avstånd på cc40-50. Gipsen limmades mot spånskivan.

12. MathiasS

MathiasS

Medlem

Jag lägger dubbel limmad gips på 21x120 gles på 45x220 cc30 bjälkar i icke våtrum. I våtrum tycker jag inte att denna konstruktion uppfyller kraven i närheten av golvbrunnen (där ev flytspackeltjocklek går mot noll vid brunnen) så i badrummet har jag gjutit en betongkaka istället (som ligger på 45x220 cc30).

13. B
    Medlem · 465 inlägg

betula

Medlem

Får man "godkänd" bärighet på våtrumsgolvet om man använder Wirsbos spårade golvspån med 17 mm rör i stället för att lägga 20 mm rör under vanligt golvspån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.