Byggahus.se

parketten har spruckit

1. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem
    Jag har ett enstavigt parkett golv, som jag la in i sommras, nu har jag märkt att en tilja har spruckit längs med fiberriktningen, någon som har varit med om något liknande?

2. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Re: parketten har spruckit

Verkar som det är limmat i noterna, vilket är felaktigt. Då kan sånt hända.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Du har väl inte satt fast golvet på något sätt?
    Ett trägolv måste kunna röra sig. Om det sitter fast på ett felaktigt sätt så kommer det att spricka istället.
    Ett parkettgolv skall läggas "flytande", dvs med en springa längs väggarna som medger rörelse i golvet.

4. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Detta är massiv stavparkett, lite annorlunda än rent flytande golv. Berår på limningen ovan har gjort, men jag förutsätter att finansvalpen har använt rätt parkettlim men misstänker starkt att det är lim i noterna. Golvet lades ju i somras och det är således torrsprickor efter det torrare klimat som råder under vintertid.

5. J

John77

Medlem

ajdå, det är limmat i noterna, kommer det att bli många sprickor?

6. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Nja, Dvs ja och nej. jag vet inte hur många :-/

Men kan "trösta" dig med att med stor sannorlikhet så kommer inte troligtvis blir fler än vad det kommer blivit efter denna vintern (torrare inomhusklimat). Sprickorna kan gå ihop något för att sen öka igen, men blir då de gamla "sprickorna"

7. B
    Medlem · 465 inlägg

betula

Medlem

Tja om golvet inte sväller i augusti, reser sig och flyttar väggarna :-?
    Hur är det med månen på sidorna, under golvlisterna? Där behövs ingen egentlig mån om golvet varit korrekt spikat, skruvat eller hellimmat men nu har du nog ett flytande massivt golv = trubbel.
    Men bara en spricka, är det verkligen ett massivt plankgolv eller är det kanske 1-stavs lamellparkett?

8. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

;D , Det skulle jag bli förvånad över.........
    Det är en annan sak med planktiljor än stavparkett samt trådskaparen la in detta i somras samt en mängd andra faktorer som gör att det inte skjuter några väggar ;)

9. O
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

ollesthlm

Medlem

Alltså har jag fel när jag säger att massiva trägolv skall spikas eller limmas direkt i golvbjälklaget.
    Lamellparkettgolv läggs flytande.
    Du skall också "acklimatisera" golvet ett tag INNAN du lägger det.

10. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 343 inlägg

AndersS

Medlem

Finansvalpen vad är det för golv du lagt?
    Fabrikat, tjocklek, ligger det på bjälklag eller platta, mm.
    Beskriv gärna hur du lagt det.
    Det känns som vi gissar ganska friskt utan att veta grundförutsättningarna :cool:

11. J

John77

Medlem

Jag har lagt ett enstavigt UV-lackat ekparkettgolv, 14 mm från parkettstudion, ett liknande golv som det här; som också säljs från samma försäljare. Kommer ej ihåg måtten på golvet http://www.blocket.se/vi/5728803.htm?ca=11_s

Underlaget är platta på mark (med golvvärme), ångspärr, foam och parkett. Parketten är limmad med Cascos parklettlim, har försökt limma i nederkanten av den urfrästa spontningen, både på "långsidan" och "kortsidan" av tiljan.

Jag har inte lagt limmad parkett tidigare men hade hjälp av en bekant som lagt några gånger tidigare, och det här golvet var besvärligare att lägga än de golv han lagt tidigare. För att få ihop golvet tätt blev vi tvugna att använda "spännband" trots att försäljaren sa att det skulle räcka att "knacka ihop" golvet. En hel del av tiljorna var relativt konkava eller konvexa och det fanns enstaka tiljor som jag blev tvungen att ta ta bort, för att de inte gick att lägga nog täta. Jag hade säljaren på besök efter ett jag klagat under läggningnen, och han sa att enstaviga parkettgolv var lite knepigare att lägga (När jag köpte golvet sa han dock att det var lika lätt att lägga som ett vanligt trestavigt parkett, limmat eller klick). Säljaren tyckte dock att golvet var bra inlagt och att resultatet var bra, de tiljor som var mest konkava eller konvexa hade jag lagt undan, men han sa att de gick att använda och inte var grund för reklamation.

För någon vecka sedan upptäckte jag att en tilja hade en lång spricka i sig, och senare har det blivit en till spricka i samma tilja. Jag har inte sett några sprickor i övrigt på golvet förutom i den tiljan.

12. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Den här säljaren verkar inte vara speciellt kunnig. Det är en förbannat stor skillnad att lägga stavparkett mot click- trestavigt mm golv. Att lägga stavparkett är förövrigt mångt och mycket försvunnen kunskap (gäller även hos golvläggare, sett rätt så mediokra resultat).

Hursomhelst, konkava som du kallar det är av lägre kvalite eller har blivit feltorkat eller fellagrat (diffade det även på måtten kan tyda på detta samt "felkörning". Andra sortering verkar det som). Du fick dem väl inplastade.

Att du då får sprickor när du lägger det och försöker "spänna" ihop det gör att du får spänningar i golvet (ska inte göras), detta i kombination med limningen kommer det hända lite mer eventuellt i framtiden. Har du fått knäppningar? Är de konkava är det bara att se det som spill eller såga om dem .

Jag hoppas att du inte har betalat fullpris för det.

13. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 343 inlägg

AndersS

Medlem

Måste dubbelkolla. Visst är det ett vanligt parkettgolv med någon form av lamellkärna där det endast är ytskiktet som är enstavigt?
    Om det är den konstruktionen och ni fått använda spännband då är det ingen vidare kvalite på golvet. Det som kan vara vanskligt med limmade golv är att du har väldigt kort tid på dig att göra justering då limmet nästan "nyper" direkt. Var det denna typ av problem ni hade vid läggning? Jag gissar lite som du märker.
    Rekommendationen är normalt att limma i överkant men det inte orsaka dessa, brukar istället få effekten att det kan småglipa, dvs bli små springor.
    Spontant: jag skulle försöka få köpet hävt och pengarna tillbaka.

14. J

John77

Medlem

Det är ett vanligt parkettgolv där endast ytskicktet är enstavigt. Känns väldigt jobbigt att behöva plocka ur alla möblerna, plocka ur golvet och lägga in nytt golv, men blir det fler sprickor så kanske det är värt det

15. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Så det är DÄRFÖR man skall lägga kilar emellan golvet och väggen.

Det är så skönt med dethär forumet, man kan vara hur jävla blåst som helst utan att känna sig dum ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.