Byggahus.se

Måste jag flytspackla??

1. O
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

ollesthlm

Medlem
    Jag har en lägenhet som jag ska lägga golv i. Golvet är 15 mm lamellparkett från Kährs. Golvet skall läggas tröskelfritt och flytande i totalt 3 rum.
    Från vardagsrummet ut i hallen och sedan in i sovrumet. Totalt 37 m2.
    I vardagsrummet ligger en gammal parkett som jag låter ligga kvar. I hallen och sovrumet är det betongrent. Längsta sträckan golv blir max 7,5 meter så jag har redan kollat upp att jag kan lägga det utan trösklar och utan avslut i varje rum.

Nu till problemet det är en aning nivåskillnad mellan rummen upp till 4-5 mm. Sedan är golven ojämna på sina ställen lutar det några mm och det lutar åt olika håll. Det finns alltså några punkter på golven som är högre resp. lägre.
    Innan låg det en billig ekparkett i hallen och sovrummet men den var lagd separat rum för rum. Den billiga ekparketten låg helt ok och sviktade inte altför mycket.

Vad kan jag göra förutom att flytspackla?? Eller är det verkligen ett måste?? Jag skulle vilja ha tips och ideér om andra lösningar.
    Golvtillverkarnas standardtoleranser är 2-3 mm på 2 meter, men kan verkligen alla som lägger golv ha perfekt släta/vågräta golv eller?
    Jag kan väl inte vara ensam om att ha ojämna golv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.