11 834 läst ·
23 svar
12k läst
23 svar
Källarprojekt med bilder - Samsonite
Tack, psamuels!
Nja, jag nöjer mig med 10cm oavsett. Att gräva ner ytterligare 20 cm hade försvagat husets grund för mycket så det vågade jag inte. Dessutom så ligger en del grundvatten 10 cm under isodräner vilket skulle ha inneburit att en hel 10cm skiva skulle ha legat i vatten. Jag tar den smällen att lite värme smiter ner i grunden.
/Sam
Nja, jag nöjer mig med 10cm oavsett. Att gräva ner ytterligare 20 cm hade försvagat husets grund för mycket så det vågade jag inte. Dessutom så ligger en del grundvatten 10 cm under isodräner vilket skulle ha inneburit att en hel 10cm skiva skulle ha legat i vatten. Jag tar den smällen att lite värme smiter ner i grunden.
/Sam
Snyggt jobbat!Samonite skrev:
Badrumet kör du i en egen tråd i avdelning Badrum. Källarrenovering kan du ta antingen i Byggteknik eller Grund och markarbeten, ta den du tycker passar bäst!
Hejsan!
Trodde du var i min källare när jag såg bilderna så jag måste fråga vilket hus och när är det byggt? Mitt hus är byggt 1934.
Du skriver att du bara har 10 cm och någon annan skriver att man bör ha 20-30 jag har 16 och förklaringen jag fick av gubbarna som sålde isodrän var att man ligger under marknivå och påverkas inte lika mycket som plata på mark.
Trodde du var i min källare när jag såg bilderna så jag måste fråga vilket hus och när är det byggt? Mitt hus är byggt 1934.
Du skriver att du bara har 10 cm och någon annan skriver att man bör ha 20-30 jag har 16 och förklaringen jag fick av gubbarna som sålde isodrän var att man ligger under marknivå och påverkas inte lika mycket som plata på mark.
[quote author=Samonite link=1134630819/0#3 date=1134631080]Det blev ett antal kubik med sten och betong som bars ut för hand med hinkar, puh. tur att man har gått till gymmet regelbundet i några år.
;D Äntlligen fick jag se att det finns fler likasinnade som vågar göra lite utöver det vanliga. http://hem.bredband.net/rogkot/
Nu känner jag mig lite mer som folk och inte bara som en stor tok.
;D Äntlligen fick jag se att det finns fler likasinnade som vågar göra lite utöver det vanliga. http://hem.bredband.net/rogkot/
Nu känner jag mig lite mer som folk och inte bara som en stor tok.
Been there done that!
Snyggt jobbat!
Har gjort samma sak med Garage och källare (60 kvm). Jag vågade dock gräva djupare (men det är riskfyllt). 70 i kanterna och 40 i övrigt. 30 cm kantförstärkning
med hur mycket gärn som helst inborrat i befintlig grund (50 mm hål på cc 30 så att betongen kom in ordentligt). 20 cm isolering och 20 cm platta med två lager armering. Ïngjuten vattenburen golvvärme även i garage.
Om din grundvattennivå ligger 10 cm under plattan finns ingen anledning att isolera
mer. Isolering i vatte gör ingen nytta!
MVH Jonas
Snyggt jobbat!
Har gjort samma sak med Garage och källare (60 kvm). Jag vågade dock gräva djupare (men det är riskfyllt). 70 i kanterna och 40 i övrigt. 30 cm kantförstärkning
med hur mycket gärn som helst inborrat i befintlig grund (50 mm hål på cc 30 så att betongen kom in ordentligt). 20 cm isolering och 20 cm platta med två lager armering. Ïngjuten vattenburen golvvärme även i garage.
Om din grundvattennivå ligger 10 cm under plattan finns ingen anledning att isolera
mer. Isolering i vatte gör ingen nytta!
MVH Jonas
När jag extra knäckt som rivare har jag jobbat med den maskinen åtskilliga timmar (läs veckorA skrev:
Så till eventuella framtida bilare här på forumet vill jag istället slå ett slag för Hilti´s 805;a. En mycket lättare maskin, men som enligt min erfarenhet är betydligt effektivare. Jag kan nästan lova att ni sparar på både tid och svordommar med den!
Hej!
Nu så har jag kaklat och klinkat hela golvet och installerat en Nibe Fighter 1230. Jag vill ge tipset att om man ska ha något som vibrerar ståendes på en golvkonstruktion som denna så kanske man inte ska ha isodrän under och runt där för min panna viberar högt vilket jag misstänker har med att isodränlagret bildar en slags resonanslåda för vibrationer. Kanske ska man gjuta det solitt hela vägen ner marken just där pannan ska stå!?.
busnut: Din grävning är något ut i hästväg! Jag har kollat på den förut och imponerats. Kanske även jag hade tagit hela källaren och gjort djupare grävning om jag tog på mig samma tid som du men nu har sonen kommit och det är trevligt att ha dusch och värme i tid
Roadrat: jo, det är ganska otymplig och jag fastande precis som du påpekade en antal gånger i golvet vilket var mycket frustrerande.
/Sam
Nu så har jag kaklat och klinkat hela golvet och installerat en Nibe Fighter 1230. Jag vill ge tipset att om man ska ha något som vibrerar ståendes på en golvkonstruktion som denna så kanske man inte ska ha isodrän under och runt där för min panna viberar högt vilket jag misstänker har med att isodränlagret bildar en slags resonanslåda för vibrationer. Kanske ska man gjuta det solitt hela vägen ner marken just där pannan ska stå!?.
busnut: Din grävning är något ut i hästväg! Jag har kollat på den förut och imponerats. Kanske även jag hade tagit hela källaren och gjort djupare grävning om jag tog på mig samma tid som du men nu har sonen kommit och det är trevligt att ha dusch och värme i tid
Roadrat: jo, det är ganska otymplig och jag fastande precis som du påpekade en antal gånger i golvet vilket var mycket frustrerande.
/Sam
Klicka här för att svara