Byggahus.se

Massivt furugolv på golvspånskivor

1. K
    Medlem · 76 inlägg

klabban

Medlem
    Håller på att totalrenovera ett rum på cirka 25kvm på övervåningen, och kommer samtidigt bygga om det till två rum.

Reglarna under befintigt spontat undergolv verkar ligga med cc mellan 70 och 95cm. Golvet sviktar märkbart även om man bara går helt normalt på det.

Tänkte riva bort befintligt undergolv. Skruva/limma golvspånskivor för rejäl uppstyvning. Samt avsluta med ett massivt trägolv, typ Siljan Massiv furu 20mm tjocklek.

Funkar det att montera ett massivt trägolv mot golvspån?
    Måste jag se till att det finns reglar överallt där jag kommer spika genom fjädern, eller räcker det att spiken går igenom golvspånet?

Tack på förhand!
    /Klas

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 927 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Massivt furugolv på golvspånskivor

Allra säkrast är att ringa siljan och fråga. Jag är till 99% säker på att det funkar utmärkt. Lägg papp mellan golv och spånskiva. Du behöver inte skruva i bjälkarna, skruva lite tätare i spånet istället så slipper du knarr. Spån och skruvat massivt golv kommer bli stridsvagnsstadigt.

3. K
    Medlem · 76 inlägg

klabban

Medlem

Tack för svaret!

Har börjat bryta upp det gamla golvet. Mellanbjälklaget är till cirka hälften fyllt med små kolbitar (kolstybb?). Känns inte riktigt säkert under brandsynpunkt, speciellt inte när detta ska bli två sovrum för kidsen ;)

Funderar på att köra med lösull (glas eller sten) i facken för enkelhetens skull. Funkar det med vanlig "vindsull"? Eller vilken lösull från de vanliga tillverkarna bör funka (Paroc, Isover) i mellanbjälklag? Hittar inget bra svar på deras hemsidor.

MVH
    Klas

4. MathiasS

MathiasS

Medlem

Det är klart att det funkar med lösull ("vindsull"). Min egen erfarenhet är dock att det går åt mycket mer än vad det är tänkt när man krattar ut lösullen och att kämpa med en spruta för en liten yta verkar lite overkill. Om det dessutom är ett mellanbjälklag så är det ju inte så noga med isoleringen. Jag kör med vanliga skivor i mellanbjälklaget.

5. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Vi kommer att ha en liknande lösning men ännu mer stridsvagnsmässig.
    Bjälklag cc60 - Golvspån - råspont 21mm som gles för golvvärme och sist 26 mm massiv furu.

Vi hade ju inte behövt spånet egentligen, men vi hade inte riktigt bestämt vad vi skulle ha och då var det smidigt att lägga spån i botten för att knata runt på under byggnationen.
    Hade vi inte haft spånet skulle vi förmodligen lagt golvvärmen i bjälklaget och furun direkt på bjälklaget, men nu blev det inte så.

Det borde hålla för några hoppande ungar, eller?

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Jag bedömer att du kan ställa upp mer än en stridsvagn på det golvet... ;) (Själv nöjer jag mig med 14 mm-bräder.)

7. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

Tar du bort kolstybben förlörar du i ljuddämpning. Prova att elda upp stybben så märker du att det är inte så lätt .... allt annat du har i huset är mer lättantändligt ;).  Skulle själv föredra ljuddämpning framför värmeisolering i mellanbjälklagg.
    gaia

8. K
    Medlem · 76 inlägg

klabban

Medlem

Jo det vore onekligen enklare att låta kolstybben ligga kvar :)

Det jag funderat på är att bjälklaget kanske skulle klara sig ett par minuter extra vid eventuell brand innan det kollapsar om man har glasull istället för träkol i bjälklaget. Kan vara värdefulla minuter om nu olyckan skulle slå till!

Men det kanske inte har någon större betydelse, då vore det ju helt klart skönt att slippa det extra isoleringsjobbett!

//Klabban

9. K
    Medlem · 76 inlägg

klabban

Medlem

Hmm, även om det i praktiken inte spelar så stor roll ur brandsynpunkt så har jag valt att avlägsna kolstybben. Att låta barnen sova på 7000 liter "grillkol" känns inte helt bra. :) Skyfflade ner kolet i cirka 70 säcker (hela mellanbjälklaget var sprängfyllt!) och bar ut... Om det skulle bli några fler gånger kommer jag att ordna en torrsugbil! Just nu tillåter dock inte budgeten detta.

Tömde även väggarna på spån, rena rama drömmen att arbeta med spån jämfört med kolen!

Funderar lite på hur jag ska göra med isoleringen av mellanbjälklaget, lägger upp en tråd under "Isolering" för detta!

//Klabban

10. P
    Medlem · 38 inlägg

punimurp

Medlem

Det här är kanske en dum fråga, men varför lägger man skivor under 20 mm furubrädor? Är de inte tillräckliga i sig?

11. F
    Medlem · 28 inlägg

Frasse_

Medlem

Ingen dum fråga, men det kan te.x vara en bekvämlighetsgrej under bygget, det är lättare att gå omkring på ett helt golv än glespanel och det ger ett bättre underlag att jobba på.

Rent hållfasthetsmäsigt är det overkill.

12. MathiasS

MathiasS

Medlem

Med upp till 95cm mellan bjälkarna gissar jag att ett 20mm golv kommer gunga en smula.

13. F
    Medlem · 28 inlägg

Frasse_

Medlem

Mathias har rätt, läste inte hela tråden. Frågan gällde väl startinlägget och då är det lite klent med bara 20 mm golv utan något under. Jag har för mig att t.o.m 26 mm golv behöver minst cc 60 för fribärande.

14. K
    Medlem · 76 inlägg

klabban

Medlem

Prexis, tom nuvarande golvet på 30 mm gungar en hel del. Dock ska det enligt de böcker jag har läst räcka med 30 mm golv för regelavstånd upp till cirka 1 meter.

Som det ser ut nu blir det limmad/skruvad golvspån + 25mm tjockt "Byggmaxgolv". Har läst runt en del på forumet och det verkar som golvet håller en lagom kvalitet för vårt hus :)

15. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

Det är inte träkol du har.... om det verkar lättare en stenkol så är det kanske slagg ( klumpar av smällt aska) som bildas efter att man har bränt upp stenkol så är det inget brännbart kvar i materialet. Det var vanligt att fylla golv med slagg om man hade tillgång till det. Är det riktig stenkol så måste den antändas med ved som redan brinner för fullt och då gör det varken från ellet till. Tror inte heller att det var den bästa kolkvalitet som användes som fyllnad och den är ännu värre att ta fyr i.
    Jag vill gärna bespara dej onödig jobb som enbart försämrar ljudförhållanden i ditt hus. Att detta gammaldags utfyllnad ( tyngre än mineralull) akumulerar en om kanske liten del värme och jämnar ut temp svängningar i rummet är ju inte precis negativt heller. Prova att elda med din kolstybb och testa den för att försäkra dej att det är värt att lägga ner tid, krafter och pengar på att byta till ull :).Finns det plats för ullen så kan du lägga den ovanpå ;).
    gaia
    .... du var snabbare......

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.