Byggahus.se

Klinkergolv?

1. K
    Medlem · 8 inlägg

KalleB

Medlem
    Hejsan!
    jag undrar om man kan limma klinkerplattor direkt på gipsskivorna.
    Med någon typ av sättlim.
    Tycker det verkar svårt att få ett jämt skikt under plattorna om man använder klinkerfix och är ganska oerfaren på denna typ av jobb.

mvh
    KalleB

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 097 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Klinkergolv?

Det finns ju lim men jag tror inte man använder det på golvet. Plattan behöver ha stöd under hela sin yta, annars går den sönder vid punktbelastningar - det handlar inte bara om att fästa den i golvet.

Om du känner att du klarar av att få plattorna på plats med nått sätt lim tycker jag inte du ska bekymra dig över fixet. Att få fixet i jämn tjocklek är inte svårt, däremot är det en utmaning att få plattorna i jämn höjd när du lägger dom i fixet. Övning ger färdighet och jag tror nog att du kommer vara nöjd med resultatet även på dom första tio plattorna om du bara tänker på detta.

3. K
    Medlem · 8 inlägg

KalleB

Medlem

Ok.
    Men när man lägger plattan i fixet, ska man väl trycka ner den lite i massan?
    Och man ska väl dra ut massan med en "kam" och blir inte massan randig i strukturen
    då som gör att det blir olika höjd på massan under plattan.
    ....mycket det här......

KalleB

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 097 inlägg

MathiasS

Medlem

Ja du tar en klurra fix ur hinken som du sedan kammar ut med en tandad spackel (använd rätt tandstorlek, beror på hur stor platta du sätter), då blir det långrandigt i fixet. Därefter trycker/vrider du plattan på plats. När du tryckt plattan på plats så täcker fixet hela plattan, inte bara i "ränderna". Med jämna mellanrum lyfter du på en platta du satt och kontrollerar att fixet helt täcker plattans baksida - det måste vara full täckning med fixet.

Kolla tex på www.maxit.se, där finns det bra anvisningar hur man gör - sedan är det bara att våga prova!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.