Golv
Jorgen_99: Hej! Finns det silikatfärg som tål belastningen på ett golv? Jag skulle rekomedera en vattenburen tvåkomponents-epoxi som även den är diffusionsöppen och är gjord för golv (tex Hagmans, se hemsida http://www.hagmans.se/). Mvh Jörgen
kakelmaster: Tänk på att de flesta flytspackel tål inte vatten och är inte att rekommendera om det finns risk för fukt i golvet, så välj ett bruk som tål påskjutande fukt. [citat]
Farzan: [citat] Som sagt, såvida den inte ligger i en källare, säger branschreglerna: "Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt."
gotavi: Jajamen! Golvet kom levererat med DHL. Det var bra paketerat på lastpall. Inga synliga transportskador. Jag har fortlöpande fått e-mail från golvonlinje om när leverans sändes iväg m.m Jag betalade via kreditkortsnummer i förskott. Jag kan rekommendera dom till andra som vill handla golv över nätet.
annanasen: aha..ok. vilken koll jag har ;) var nog för trött igår kväll.... har du alloc commercial tile? några tip o trix vad gäller läggning eller annat?
Bob_the_builder: Den som ska råda i det fallet är trägolvstillverkaren. Det är sannolikt att de vill ha en ångspärr.
peterand: Eftersom den var högre än omgivande golv och är den egentliga anledningen till att du behöver lägga på nåt överhuvudtaget, låter du gipsen gå över får du en bula och är tillbaka på ruta ett
peterand: Junkers planka finns i 20,5mm och funkar på golvvärme men ett "bättre" val är Forbo, Tarkett eller khärs 14-15mm lamellparkett som finns som "plank". Med bättre menas att lamellparkett generellt är mer måttstabila än massiva golv Lönn och bok funkar ej med golvvärme
tekla: Hej! Har funderat på att behandla mina golv antingen med såpa eller olja. Nu tror jag att jag helst såpar det, men med 2 barn oroar jag mig lite för hur slitet det blir innan jag fått till ytan. Kan man olja golven och sen köra med såpa, alltså utan att slipa om eller liknande? ::)
Johan Gunverth: Två tips från en annan golvläggare (inte från mig själv): - Lägg tätare slingor där de vintersöliga skorna hamnar. - Om någon propsar på att alltid ta med sin odrägliga hund, kan man skapa en "parkering" för denna med samma teknik. Hunden (katten) hittar snabbt den varmaste punkten på golvet.
peterand: Du skall använda en heltäckningsmatta med "actionback" dvs INTE skumbaksida. Actionback har 2 stora fördelar, den andas samt att skummet inte åldras och smulas sönder med tiden. Kan du lägga den skarvlöst funkar lösläggning, vill du limma finns utmärkt "drabort lim" som funkar ungefär som postitlappar. Tejp är tveksamt på betong i källare men kan gå, köp en bra tejp för
peterand: Enl alla etablerade golvtillverkare finns det INGA restriktioner / skillnader mellan lackad, oljad eller mattlackad avseende golvvärme. Vad gäller "andning" så är den obefintligt oavsett då det SKALL ligga åldersbeständig byggplast under vid användning av golvvärme
peterand: 3mm på 2 meter, desto planare undergolv desto bättre resultat, inga ryggar, ev cellfoam jämnar INTE ut golvet utan det är spackling/slipning som gäller
peterand: ZARs oljebets är suverän, inga överlappningar och man kan bättra på tills man är nöjd, använd deras lack oxå så du vet att grejorna funkar ihop
peterand: Golvgips kan inte läggas på reglar så ditt alt 2 utgår. Lägsta lösning är 13mm golvgips limmad (med S48 eller motsvarande) på bef undergolv alternativt minst 15mm fiberflyt med armeringsmatta (putsnät) i botten, här kan man med fördel flyta in golvvärmen. Det sistnämnda används ofta vid badrumsbygge på träbjälklag och ger ett bra resultat
norrlandshus_sthlm: det jobbiga med sånt där klet är att det brukar vara armerat också med en slags väv... så är det iallafall på piskaltaner i stockholm. väven i sig är inget svårt att ta bort... det jobbiga är att det ofta är asbest i den... okul. Hoppas inte att du hittade sån väv... inte kul grejjer. Jag jobbade som plåtis 10år och jag hittade sånt på flera ställen :-/
boppe: Tack Snuttjulle! Att Ernst hade fixat ett så fint golv, men han fick ju hjälp ;D En vass mattkniv och några timmar för sig själv borde ju lösa den sista biten. Allting behöver alltså inte vara krångligt!
Fasting65: Tackar för de värmande orden, men samtidigt fick jag lite ångest för att vi inte uppdaterar så ofta längre, men det ska bli bättring.
JLT: Varför inte prova med "plastiskt trä"? Säljs i små tuber och fungerar ungefär som spackel, finns bl a i ekfärgat.
snackan68: Hej! Det viktiga är att ta reda på om det är isolerat och deänerat UNDER plattan! Är det inte isolerat, så kommer ju golvvärmen att värma (läcka) ut under huset och du värmer för sorkarna. hahaha Har du heller ingen dränering under, så kommer värmen i golvet att bidra till fuktvandring UPP i grunden. Illa alltså. Skulle vara tvesam till detta hus.... Lycka till
ElinF: Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Timberwise ekplankgolv. Hur är det jämfört med Rappgo till exempel. Jag har hittat Timberwise golvet (den "mellanfina" sorteringen) för 649:- Motsvarande Rappgo golv kostar 710:- (vet dock inte vilken sortering detta var). Eftersom vi ska lägga så mycket som 170 kvm gör denna prisdifferens stor skillnad. Tacksam för råd. Tar gärna
MarieHbg: Vi funderar på att lägga antingen Beijers eget 15 mm askparkett eller Golvabias Residence ask. Eftersom vi har tre småbarn och ska parkett i hela huset ska den vara hyffsat tålig.... Vilken golv ska vi välja?
inkognito: Hej Har köpt ett hus som e byggt 78, och där det på toan är hel betongsula utan någon isolering under själva golvet. Hur skall man göra för att kunna lägga dit golvvärme slingor, för som det är nu känns det som att man värmer upp hela plattan, som i sin tur börjar suga åt sig mer fukt på grund av det. Vill inte isolera på heller, för då får man ju en otrolig höjdskillnad mot
ElinF: Hej AndWig! Har du fått något napp angående ekgolvet? Jag är också på jakt efter ekgolv, helst oljade ekplank och funderar på att åka till Polen och handla. Har dock inte lyckats få klarhet i om det finns bra ekplank golv att köpa där. Har du lyckats få fram vart utbudet är bäst och billigast?
Fasting65: Jag vet inte vad du räknar som billigt, men kolla denna: http://www.yostrading.se/ För två år sen hade de helt ok priser.
Leeloo: Hej Elin, Vi är i precis samma läge som er - vi önskar också inreda vårt hus med ett fint parkett/trägolv också hela 170 kvm så det blir ju en stor utgift. Vi har kollat lite på nätet på diverse polska byggmaterialvaruhus men de verkar bara göra reklam för laminatgolv. Ni kan testa t ex www.obi.pl men vi har svårt att förstå vad som står...inte några fenor på polska direkt!! ;D
Leeloo: Hej, Vi har också funderat på parkettbutiken.se - det finns faktiskt både telefonnummer och adress på deras hemsida dit man kan vända sig med eventuella problem. Valnöt eller Merbau till bra pris - kolla på golvpoolen.se. I butiken i Malmö säljer de oljad resp lackad Merbau för under 500 kr (parkett, 1-stav). Någon av er som har erfarenhet av woodtrading.net? //LL
johan77: Det finns färdig vitpigmenterad olja att köpa. Du kan olja direkt på den befintliga oljan med pigmenterad olja. Det enda som behövs slipas är lokalt om du har någon fläck på golvet.