Byggahus.se

Sprickande fogar

1. D
    Medlem · 27 inlägg

dabe

Medlem
    Har klinkers i hallen i det hus jag bott i snart 2år. Märkte från början att en del plattor lätt "ihåliga" när man knackar mot dem. Sedan så har fogen spruckit på ett antal plattor. Dessa känns också som de sitter lite löst.

-Kan man bända bort de berörda plattorna och lägga på nytt?
    -Vad beror det hela på?
    -Kan jag räkna med att flera plattor kommer att lossna, i och med "ihåligheten"?
    -Om det fungerar att byta enstaka plattor, hur klarar sig golvvärmeslingorna, (elslingor)?

2. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Re: Sprickande fogar

Klassiskt fel. Slarvig plattläggare. Bruket var inte tillräckligt vått så det fäste inte i plattorna. Brukar visa sig efter att tillverkningen av just den plattan slutat :(

3. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem

Tilläggsfråga: Vi har samma fenomen i vårt gamla badrum. fuktspärrat. Det är i källaren och är inte fuktspärrat och antagligen inte isolerat under heller. Vad jag undrar är: Kan det också bli så här av fukt och/eller kyla?

4. M
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Maskot

Medlem

Att fogen spricker och plattorna lossnar kan ju också bero på bristfälligt underarbete. Särskilt om det inte är uppgjutet från grunden, utan t.ex. lagt på en reglad konstruktion med för brett CC-mått.

5. jarlh
    Medlem · 1 333 inlägg

jarlh

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.