Golv
Leo_80: Hej! På senare tid har jag fått en hel del sprickor i golvet i mitt garage. Har ni några åtgärdsförslag så är jag tacksam. /Leo
jkirkebo: I forbindelse med bytte av oljefyr til varmepumpe har jeg tenkt å installere varme i gulvet i hallen også. Dessuten trenger den nytt gulvbelegg, det gamle vinylbelegget er ganske så stygt. Men. Dette er et gammelt hus med flere lag gulv. Det er oppbygd slik: Dragere er 5x5". Det er festet planker omtrent midt på dragerne, slik at det ligger ca. 5cm tørket leire som isolasjon imellom dem.
Karl_Malmqvist: Ett hett tips är att kolla med en akustikkonsult för att se vad du behöver göra åt ljudet ner till lägenheten under. Gissar att nybyggnadskrav gäller, och i värsta fall kan du bli tvungen att lägga in extra ljudisolering när lägenheten är färdigbyggd och det är dags för slutbesiktning. Tänk också på att ljudisolering är en klar komforthöjare. Du slipper höra grannens hemmabio
henrikgbg: Jag skall lägga ett vinylgolv i kök/matplats. Då jag har träbjälklag med glespanel och golvvärmeplåtar så behöver jag antingen lägga gips eller golvspån innan jag avslutar med vinylmattan överst... Nu till frågan: vilket är bäst att använda i detta fallet, golvgips eller spån??? Jag vill ju ha så bra värme effekt som möjligt samtidigt är gips lättare att få snygga skarvar
Maca: Vi har valt bort klinkers pga att det blir för kallt, och vi hade ingen lust att lägga golvvärme. I stället har vi laminat som ser ut som klinkers. Ser bra ut tycker vi och är tåligt. Golvet har stått i mer än ett år och ser hur nytt som helst, trotts tre barn och ingen veranda.
Bob_the_builder: Då tror jag att jag med säkerhet kan säga att sprickan inte är sviktrelaterad utan har med uttorkningen av spacklet att göra.
M69: Undrar om någon har erfarenhet av golv som har bågnat. Vi har nyligen köpt ett hus från 1973 med heltäckningsmattor överallt. Nu har vi pratat med grannarna (det finns 25 likadana hus på gatan) och det är flera som har haft problem med att golven på övervåningen bågnar. Det verkar vara för glest mellan bjälkarna i golvet i kombination med att golvspånskinorna kasnke är för tunna.
husolle: Hej Till saken hör också att huset är 2-vånings med källare + murstock o halva huset på berg andra på lera (kul) 1) golvet ligger på syllen + ev. på cemensten i käll. 2) bärande väggar Jag får kolla upp allting. Tack för ett bra förslag MVH
Leeloo: Vi bygger med platta på mark och golvvärme. Vi vill gärna ha ett fint plankgolv i t ex merbau. De flesta sådana typer av golv har limfog och vi har fått höra att limfog på golvvärme har en mycket begränsad livslängd och rekommenderas inte av golvsäljaren. Vad säger ni andra; någon som kombinerat limfog med golvvärme? Resultat? Eller någon som vet var man kan köpa golv i
knyttet: Vi ska just slipa om ett gammalt furugolv samt en furutrappa, funderar en del över vad vi ska behandla golvet med. Först kommer vi att luta golvet men vad är bäst sedan? Att olja eller vaxa? Det blir en del slitage på golven.
Manberg: Annars är det många bönder med egen skog som kan fixa det där åt dig, inte alls ovanligt, dock beror det lite på vart man bor.
Jonas_Hammar: Hej ! utmärkt ide att såpskura trägolven!! gysinge har just gett ut en ny bok som heter målade golv i den tas allt upp även såpskurade golv. lycka till Jonas http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx
Eva-M: Hej! Vi har precis flyttat till lägenhet och upptäckt att vi har pälsänger (larver) som just nu kalasar mellan springorna i vårt köksgolv! Enligt Anticimex kan de inte sanera i detta plankgolv, utan föreslår att vi ska täta alla springor så att de försvinner. Just nu har jag bara lust att cementera alltihop och lägga in nytt golv för att slippa odjuren! :( Min fråga är alltså; vad
s44132: Jag har haft hjälp av en anhörig som lagt ett furulamell-golv i ett mindre rum. Det anges i anvisningarna att det ska lämnas 10 mm fritt mot varje vägg, vilket inte gjordes. Det blev 3-4 mm istället. Hur viktigt är det egentligen? 10 mm blir en väl stor glipa vid trösklarna tycker jag. Tacksam för synpunkter!
likblek: tack för svaret.. man sitter mindre och mindre vid datorn ju bättre vädret är utanför :) jag har pratat med ngn gjutnisse på maxit å de rekomenderade abs 318 och den ska jag få muntlig offert på i morgon hoppas jag. finja bemix P3 är finjas motsvarande. den har jag fått pris på 95kr/25 kilo så visst rinner det iväg en hel del pengar men det är det helt klart värt. vill ju inte att
hajof70: Tackar för ett snabbt svar!! Jaha, det var ju synd :D Hade hoppats på att jag skulle få en faktor på typ 1,5 och inte 2,0 och däröver. Syns ju både i plånboken och på armmuskeln när det blir mer... :'( :D
banana: [citat] HERREGUUUD vad snyggt, tyvärr passar nog inte teaken min plånbok :'(
Bence: Jag har sett oljade golv en lägenhet i ett ombyggt lagerhus i Australien. Ansågs väldigt "inne". ;) Mycket snyggt mot trä detaljer. Man hade där en upphöjd hörna med parkett för matsalsmöbeln.
snackan68: Tjenare Kossan! Tycker absolut att ni ska hålla er till ett material på en sådan liten yta. Riken med trägolv kan ju vara att man får en sportstugekänsla i huset.... Sten känns mer exklusivt och lämpar sig bättre för golvvärme än trä, enligt min mening. Ha det! ;)
Stefan_h: Bra pris... Jag har fått ett pris på 9000 kr för samma yta.. o då skulle det bara vara matta + arbetet med att lägga den, ingen flytspackling eller nåt sånt...
peterand: Under förutsättning att furugolvet är plant går det utmärkt att lägga parkett ovanpå. Nu är sällan furugolv tillräckligt plana så en grovslipning brukar krävas bla för att få bort kupigheten i brädor. Använd cellfoam emellan.
opaler: Hej! Jag såg hos en konstnär en gång som hade tagit bort en vägg, hon hade lagt mosaik där väggen hade varit, det var jättesnyggt, men det är kanske samma sak som med klinkers, det var vackert i alla fall! Hälsningar opaler
Helena_Gavle: Tack! Förstår budskapet.. Tänk att man aldrig kan slarva. Men det känns bättre att veta varför man gör ngt!! ;D
trysh: Hej! Ungdomarna i min kommun ska få en skate-lokal. Problemet är att betonggolvet där inne är lackat, vilket medför att det blir väldigt halt. För halt för att kunna åka skateboard på det. Lokalen är på ca 200 kvm. Hur löser man detta på ett smidigt sätt? Alternativ jag fått så här långt: - Lägga plywood över betongen - Slipa ner, blanda Epoxy färg+Halkstopp, måla - Slipa
PeterF: Jag har merbau cirka 40 m2 i mitt allrum, lackat. Tycker inte det är så farligt med dammet. Kanon snyggt golv, man går och myser varje gång man ser det :)