S
Stefan_h: Jag har ingen erfarenhet av furugolv dock av teak.. När jag la teak i båtar så la jag ner en bottningstape.. Funkar lika bra att använda "bandet" från ett gammalt kassettband..... Vi använde på de varvet jag jobbade fogmassa på patron.. Kommer inte ihåg vad den heter just nu... Maskerade upp alla lister o sen bara gå över med patronpistolen...
1 svar · 2,6k läst
M
ma-bor: Bilderna är för suddiga för att uttala sig om det är mögel eller inte. Testa om träet är murket under det vita.
3 svar · 3,3k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Är det mycke sten material eller liknande som håller värmen/kylan bra så tar det självklart tid för den att regleras men den lilla vinsten att reglera ner den visa tider tror jag är för liten för att bry sig om. Vet att jag även läst om nattsänkning i hus här på denna sida någonstans där man kom fram till att det sällan lönar sig idag.
4 svar · 3,4k läst
S
synvinkeln: Jag minns att firman jag jobbar åt gjorde precis ett sådan sak massivt trägolv på platta med golvvärme och det krävdes först en tokjämn platta sedan någon primer+ sedan limmades med en svindyrt gummilim golvet mot betongen. problemet är att få dom massiva brädorna att hålla ihop tills limmet hugger alla vet ju hur massiva golv beter sig. Kladdigt var det och resultatet efter ett
14 svar · 25,7k läst
G
gaia: ett sätt är att olja det hela för att maskera fläcken ( golvet blir mörkare) och sen sopskura i fortsättningen som det var planerat. Jag har fabriksoljade ekplankor i köket som jag alltid rengör med sopa .... det går faktiskt bra att använda sopa trots att det var oljat från början. Golvet blir tyvärr inte ljusare gaia
3 svar · 7,1k läst
G
gaia: du ska väl inte lägga klinker på platonmatta? Eller vilken svikt pratar du om? gaia
4 svar · 3,7k läst
Fein
Fein: Hej fråga 1. Jag bygger en tillbyggnad som står på plintar ca 80 cm ovan mark. Skall man inte ha diffspärr i golv, väggar och tak? Kommer inte att vara torpargrund så det kommer ju att vara fullgod ventilation under. Bör man inte få samma problem med fuktvandringen oavsett vilket håll det är åt? fråga 2. Nämnda hus är ett fritidshus och har inte diffspärr utan endast vindpapp eller
0 svar · 3,3k läst
lbg
lbg: [citat] Ååh, jag rodnar igen för ytterligare komplimanger...  :-* Om man tittar på Stenbolagets hemsida så verkar Absolute Black lika mörk eller mörkare än Dragon Black, men så är inte fallet i verkligheten, konstigt nog. Stenbolagets Absolute Black är "prickig" i en gråton, medan Dragon black är nästan helsvart (så som jag tidigare sett att Absolute black ser ut när man tittar
5 svar · 8,2k läst
P
peterand: Kravet för parkett/laminat är i praktiken reglar cc 600 med 22 spontat golvspån, det skall vara plant (+/- 3mm på 2m mätsträcka) samt bärighet enl ovan. Tips, riv upp, komplettera ev isolering, rikta eller sala på bef reglar, komplettera med kortlingar om cc är över 600, lägg 22 golvspån och sedan parkett så får du ett bra resulat, garanterat. Tyvärr finns det inga genvägar till
2 svar · 1,5k läst
P
peterand: Tänk på att PERGO direkt avråder från att lägga foam under Soundbloc, dvs glöm alla garantier då du inte följer gällande läggningsanvisningar... Bredspackla golvet med lämpligt golvspackel alternativt slipa bort kamelhåret
2 svar · 2,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Detta har av vad jag förstått ett av försäljningsargumenten just för dessa klickgolv. "får du en skada är det bara att plocka upp och byta ut den skadade biten". Gissar att det tyvär är det ända sättet att få dit en ny bit även om det troligen är en del jobb att göra det.
1 svar · 3,5k läst
C
cat_stevens: vill lyfta den här tråden.. vi ska lägga golv i nedervåningen som har platta på mark med golvvärme. (ingjuten vattenburen). Någon som köpt och vet priser etc..
2 svar · 2,7k läst
P
Paraglider: Hej, Är det någon som har erfarenhet av Wicanders klick korkgolv? Har tänkt att lägga Silver Serie 1000 golv i ett kök eller valnötsplank av serie 3000. Idéen är att lägga ett korkbaserat golv dels för dess ljud egenskaper + värme isolerande egenskaper så att jag slipper lägga golv värme. Kanske finns något annat bra material som har liknande egenskaper Finns det någon annan
0 svar · 5,9k läst
Linska
Linska: Du kan ju gå den gyllene medelvägen och välja ett 7 mm björk- eller ekgolv(lamell) från ikea. http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15582&catalogId=10103&storeId=2&productId=47047&langId=-11&categoryId=16654&chosenPartNumber=00080577 Det kostar ju bara 139kr/kvm och känns nog bra mycket bättre under fötterna på presumtiva
3 svar · 5,0k läst
J
JaJb: Hej hej! Lite sent men har precis gjort detta i mitt eget hus. Såga ut måttet med cirkelsåg och ta bort golvbrädorna. Det är bra att ha koll på var bjälklaget är så att golvbrådorna inte blir hängande i luften. Om måttet på hålet inte går att anpassa till bjälklaget så kan man alltid anlita en snickare som kan stötta upp golvet ordentligt igen. Nu får man fälla in en 28mm
11 svar · 5,7k läst
F
Anonymiserad 23608: Maximal fri längd på golvbjälklag i ett fack är enligt Bovrkets konstruktionsregler; K24 45 x 220 : 4,00 m K24 45 x 195 : 3,60 m K24 45 x 170 : 3,20 m K24 45 x 145 : 2,75 m Ovanstående gäller under förutsättning att 22 mm golvspån limmas ovanpå golvbjälkarna. Centrumavstånd 600 mm. Om ett stöd/hjärtvägg placeras på halva sträckan klarar en K12 45 x 145 en total fri längd
10 svar · 2,4k läst
pappskallen
pappskallen: Yep.
3 svar · 6,0k läst
MathiasS
MathiasS: [bild] Så här gjorde vi i hallen.
4 svar · 10,2k läst
·
M
Moses: Vi ska fixa tvättstuga i källaren, och funderar på trallgolv i stället för att lägga t ex klinker. På det viset slipper man ju lägga golvvärme, och kommer lite smidigare/billigare undan. Vad ska man tänka på när man lägger trall på källargolv? Tänker på fukt och vattenskvätt... Någon som har goda råd?
0 svar · 3,0k läst
F
Farzan: Hej, Vårt garage har betonggolv med igjuten vattenburen golvvärme och ytskikt typ marmofloor. Problemet är att betongen vittrar och smular sig i ytan vilket bl a har fått ytskiktet att flaga av på stora delar. Enligt förre ägaren beror det på att han blandade betongen fel, för litet vatten. Finns det något sätt att behandla ett sånt här golv så att det blir mer hållbart och t ex
0 svar · 2,4k läst
B
betula: Själv gillar jag bara olja, kör med Timberex Heay Duty på alla golv. Funkar fin-fint både på gammal omslipad parkett och nya tiljor. Deras Heavy Duty kostar samma som deras Natural men tål mer och är bättre på alla sätt enligt deras egna säljare, konstigt. Dry men bra olja.
1 svar · 2,4k läst
H
hakri: Nu är sovrummet klart. Det blev riktigt bra och vi är helt nöjda. Dock tog det lång tid, ca. 30h att lägga 25m², så att ha hantverkare blir för dyrt. Många plankor fick sågas flera gånger för att få till det med bästa möjliga precision o väggarna var inte helt raka. Det finns ngn planka som är inte helt perfekt men nästan. Vi har gjort vårt bästa och är nöjda. Har ngr bilder
5 svar · 6,1k läst
A
Arosa: Tack för svaren. Som av en händelse fick jag idag när jag var på K-rauta syn på en liten burk med pulver som man kan blanda i färgen för att få lite bättre fäste. Hoppas det funkar med det, lär dock dröja ett tag innan jag kommer så långt att jag kan stryka på färg. Det tar tid att få bort allt klister och det är en lååång trappa ;D
3 svar · 12,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Det finns en metod som beskrivits i "Gör så här" Man letar upp vart reglarna ligger i golven. Borrar lagom hål för rundstav (genom golvet ovan regeln) Lägg på lim (pu-lim?) och knacka i rundstaven genom trägolvet till den bottnar på regeln. Sen när limmet torkat så sågar man av rundstaven och slipar golvet. Har inte provar själv men det kan nog funka. En annan variant är
1 svar · 4,3k läst
M
ma-bor: Jag tycker Amsterdam Ek från Kährs Classic Selection är ett roligare alternativ än den vanliga trestaven. Som namnet antyder är det ett holländskt mönster.
3 svar · 11,8k läst
·
F
fredriknorberg: Går det att vitolja ett parkettgolv? Vi har köpt en lägenhet som vi vill ge ett ljust intryck, och därför vill vi göra något åt golven. Det är en lägenhet från 50talet med massivt parkett golv (antagligen ek men jag är inte säker). Att luta och vitsåpa går väl bara med furugolv. Så då undrar jag om det går att slipa och vitolja det? Har någon erfarenhet av det? Blir resultatet
0 svar · 5,5k läst
O
Olle_Lson: ursäkta det var menat som ett skämt
4 svar · 5,4k läst
T
TN-Funkis: Sandpapper fungerade INTE !! Däremot funkade följande för mig: Dränk in fläcken med T-Röd, vänta i c:a 1 min, torka av. Dra sen spetsen på en morakniv försiktigt PARALLELT med ekparkettens ådring fram och tillbaka. Gör detta i många omgångar till allt "brunt" försvunnit, observera att den gamla lacken inte kommer att finnas kvar i detta område och är därför sen oskyddad. Torka
2 svar · 32,3k läst
K
kloka_elin: Hej! Vi har haft ett nästan identiskt golv som vi tänkte låta slipa för vi tyckte det såg rätt schysst ut (det var en del fanérbitar som hade lossnat, men de flesta satt bra). Golvsliparen kom och kollade på det hela, och avrådde oss då å det bestämdaste från att försöka slipa då han trodde att hela golvet skulle resa sig av lacken. Han påstod att limmet hade börjat släppa, och
5 svar · 10,4k läst
·
K
Kalle_71: Och för alla regler finns undantag.... ;) I senaste Råd & Rön testas flera olika laminatgolv. Kort om testet finns på TV 4's hemsida: http://www.tv4.se/byggabo/470858.html
2 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.