MathiasS
MathiasS: [citat] Man bör lägga trägolvet tvärs glespanelen annars har man plötsligt inget att skruva i. Detta är förstås en begränsning om det är naturligt att lägga golvet på andra hållet.
4 svar · 2,1k läst
M
murre_roslagen: kolla, billigast i länet --------> http://www.blocket.se/vi/8147984.htm?ca=11_s eller andra färg alternativ finns oxo-------> http://www.blocket.se/vi/7058874.htm?ca=11_s MVH
7 svar · 4,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_mat.jpg http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/S%2040%204047,4055-4057,4059.pdf
2 svar · 5,7k läst
C
cpalm: [citat] Mja, byggreglerna säger att golv i våtutrymme inte får ha bakfall, dvs. skall ha fall mot golvbrunn eller vara helt plant. BKR:s branschregler skärper detta och säger att fall på minst 1:100 (1:50 under badkar och kring golvavlopp) skall finnas i överallt där vattenbegjutning och/eller vattenspill kan förekomma. Oavsett om man har badkar, duschkabin eller duschar direkt på
4 svar · 2,3k läst
T
timujin: Bygg Max Säljer väl 15mm ek parkett ja har för mig att de kostar 240 kr kvm Nån som känner till kvaliten?
2 svar · 3,6k läst
M
Mammatotoo: Nu är det klart!! Man kan måla oljade golv, fast dom ska nog inte vara nyoljade... Lackfärg :D
1 svar · 3,0k läst
A
ama: Laminatgolv är inte trä, utan bara ett fotografi av trä, med ett plastskikt över, du kan inte betsa det. Det vore som att betsa en Tupperwarebytta! /ama *EDIT* betsning är alltså något man gör på trä, lånat från Wikipedia: "Betsning, ytbehandling av trä med vatten- eller spritlösningar av färgämnen"
1 svar · 6,2k läst
J
johan77: Jag lackade min fiskbensparkett med båtlack. Det kostade nog några hjärnceller men resultatet blev utmärkt.
8 svar · 5,8k läst
·
M
MJsson: En ganska vanlig standard inom bygg är att Golvet får luta tot 9mm på 3m eller 18mm på 6m, alltså skillnaden mellan högsta och lägsta punkt sen får det inte finnas en rygg, förhöjning, som är högre än 6mm inom 2m
2 svar · 5,4k läst
pinebar
pinebar: Hej! Jag skulle också riva ut alltihop och lägga någon sorts klinker-golv. Inte så billigt kanske, men då kan i alla fall golvet andas. På det skulle jag lägga mjuka ull-mattor typ tuftade eller rya. Edit: Vi har just tagit bort vårt golv från '38. Det var drygt 5 cm tjockt, ned en lite hårdare yta den översta centimetern. Ingen armering. Under fanns sand och lera, d.v.s det som huset
2 svar · 1,7k läst
pinebar
pinebar: Hej! Jo, visst bleknar mörk parkett i solljus. Har en andelslägenhet där de lade in mörk valnöt på 80-talet. Den var alldeles ljus nu för några år sedan och mörk under mattan. När de då renoverade lägenheten slipade och betsade de parketten så den blev mörk igen. Tänk också på att dammtussar syns väldigt mycket bättre på ett mörkt golv än på ett ljust. Med de erfarenheter
1 svar · 4,9k läst
L
lillajuni: visst, heltäckningsmatta verkar bli poppis igen... men hade inte valt det själv, finns massor med andra bra alternativ idag och som är lättare att hålla rena och fina!
2 svar · 5,5k läst
Wigert
Wigert: Jag har haft furu som med vit lut, vit olja och regelbunden vitsåpning var väldigt ljust. Nu är furu relativt mjukt så det slits, men samtidigt slits det på ett vackert sätt. Siljan har ett massivt golv i björk. Det kanske kan vitoljas för att uppnå ett ljust resultat? Sök på Siljansgolv.
1 svar · 3,8k läst
P
peterand: Det är inte en helt lyckad lösning att ha golvvärme under delar av ett parkettgolv, ni kommer med stor sannolikhet få problem med sprickbildning. Avjämningen görs lämpligast med flytspackel, i praktiken oftats det ända sättet att uppnå erfoderlig planhet som är +/- 2-3mm på 2 meters mätsträcka
1 svar · 3,1k läst
P
peterand: Pergon är helt överlägsen i alla grenar, vivas enda "fördel" är att det är ett träskikt överst....
1 svar · 6,3k läst
G
gaia: du kan läsa mer om asbest/eternit på byggahus startsidan :) gaia
6 svar · 6,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Pris på kalksten är nog mellan 800-1500 kronor per kvm. Dyrt men ack så snyggt. Vi skall själva ha kalksten på hall-och entrégolv,som fönsterbänkar samt framför öppna spisen. Bifogar ett par länkar om skiffer o kalksten. Det finns fler om du söker i forumet. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/2#2
3 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: Vad har du för regelavstånd? På cc60 krävs hellimmad gips och även att golvgipsen är limmad och skruvad i bjälkarna.
1 svar · 1,2k läst
agata99
agata99: Så ser alla golv i vårt gamla hus ut. :'( Först spånskivor som limmats och spikats fast på det gamla trägolvet. Därefter piffiga plastmattor i trä-imitation(!). När vi började renovera i hallen visade det sig bli en tuff match att bevara det gamla golvet eftersom limmet tog med sig flisor och bitar ur brädorna när spånskivorna bröts loss. När det dessutom visade sig att det gamla
7 svar · 8,5k läst
A
ama: Ja, det finns, de flesta parkettillverkare har en tunnare variant, exempelvis Kährs 7mm Linnea-serie. Var? I en normalsorterad golvaffär. Observera att jag förutsätter att frågan handlar om lamellparkett. /ama
1 svar · 6,1k läst
A
ama: Om det står Barlinek på golvpaketen från Byggmax (jag tror de säljer annat än Barlinek också) så finns det ett antal trådar med diskussion om just de golven (sök på Barlinek på forumet). Verkar vara helt ok golv, varken superbra, eller superdåliga. /ama
4 svar · 2,4k läst
A
andersmc: Jag ska bara för ordningen skull påpeka att det inte är min hund på bilden (även om jag haft en hund som såg ut så där). För övrigt har jag inget klinkergolv... Det är en bild jag hittat på Internet för att illustrera just en hund på ett klinkergolv. Jag hade gärna satt in bilder på mina hundar, men jag får ge mig nu. Det börjar bli lite väl mycket utanför forumets område.
10 svar · 4,2k läst
·
K
kristian_Nilsson: tack! det ska vi prova
4 svar · 4,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Armeringsnät och finbetong räcker för dina 5cm. Fantastiskt mycket billigare än flytspackel och faktiskt starkare. Jämfört med fiberförstärkt betong ungefär halva priset (från betongbil) Glöm ej att prima spånplattan!
2 svar · 2,2k läst
A
adim: Hej, Hur vidare är sjösten som underlag till badrumsgolv, är det inte lite väl poröst ? Mvh AD
0 svar · 3,2k läst
G
garagenisse: Hej! Tack igen, jag gör som man bör och väntar nåra månader, finns ju i regel en hel del annat att pyssla med under tiden :-) Mvh Andreas
2 svar · 3,1k läst
K
Karin_Lindhagen: Vi lade in ekgolv på landet för ett par år sen. Fick hjälp av en släkting med motorsåg att ta ner några raka, rejäla ekar i skogen och köra dem till en lokal liten såg. Där förvandlades ekarna till 3,5 cm tjocka spåntade bräder och torkades sedan inomhus i tork. Har för mig att sågen tog 2.500 kr eller nåt sånt, helt absurt billigt. Å andra sidan har vårt golv nog mer kvist
3 svar · 7,3k läst
K
knyttet: Ska luta och vaxa vårt trägolv och undrar vilket vax som är bäst? Har hört att det finns ett som heter Osmo, en variant för amatören som torkar lite långsamt och en variant för proffs som torkar lite fortare. Tror ni att man klarar proffsvarianten även om man är amatör? Skulle ju vara bra med kortare torktid. 8-)
0 svar · 1,9k läst
E
ElinF: Hej Andwig! Vart har du fått tag i detta golv? Vi har tittat på massiva ekplanksgolv och inte hittat något i närheten av det pris du angett. Inte ens för det priset som skulle gälla efter 1 juli.
3 svar · 2,7k läst
F
fredand44: Hej! Vi har fått en vattenskada i köket. Tidigare låg det ett lamniatgolv runt diksbänken. Men nu då jag kommer att lyfta ut diskbänken undrar jag om det är olämpligt att lägga det nya laminatgolvet på så sätt att det täcker hela köksgolvet även ytan under diskbänken innan jag ställer den på plats. Mvh Fredrik
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.