Byggahus.se

Stort CC-mått och klinker

1. Saxpy
    Medlem · VALLENTUNA · 950 inlägg

Saxpy

Medlem

Hejsan,

tänkte lägga klinker i entrén till mitt hus men upptäckte att CC-måtter på bjälkarna är bra mycket mer än vad man bygger med idag. Rummet är iofs litet, 2.2x1.5m. På det 2.2 meterna är det 3 bjälkar(CC cirka 110cm, eller egentligen 2xsyll och en bjälke i mitten. På dessa ligger det två lager brädor i kors, båda cirka 2.5 cm tjocka.

Jag hade tänkt att skruva 22mm golvspån, hel-limma golvgips och sedan gjuta in golvvärme.

Tror ni att detta skulle hålla eller måste jag bryta upp nuvarnade brädgolv och sätta dit extra bjälkar ?

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Stort CC-mått och klinker

Jag är övertygad om att den lösningen är fullt tillräcklig! I ett våtrum hade jag kanske inte chansat, men i en hall kan det omöjligtvis bli problem. Jag känner nästan på mig att spånskivan är onödig, men ha du plats på höjden, så varför inte.

3. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Får du minsta svaj i brädorna så kommer ju klinkret så att säga inte "flexa med". Kolla på BKR:s hemsida (byggkeramik rådet) för att få svar på din fråga.

4. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Men...
    • -2x25 mm bräder
    • golvspån
    • hellimmad gips
    • betongkaka (?) ("gjuta in golvvärme")
    Det kan man ju ställa en stridsvagn på...

5. Saxpy

Saxpy

Medlem

Stort CC-mått och klinker - PROBLEM!!!

Jaha, då var det problem...

Flytspacklade för nån vecka sedan och hade tänkt lägga klinker idag men upptäckte till min förvåning att det finns en hårfin spricka över hela golvet längs med reglarna på ett ställe...

Vad ska man nu göra? Är det något man ska bry sig om eller är det bara att lägga dit klinker och hoppas på det bästa? Det är ju inte våtrum så man behöver inte oroa sig för får problem med tätskikt...

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Vilken konstruktion valde du då?

7. Saxpy

Saxpy

Medlem

Som planerat la jag golvspån, hellimmad golvgips och sedan cirka 30mm flytspackel ovan på det gamla brädgolvet...

8. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Då tror jag att jag med säkerhet kan säga att sprickan inte är sviktrelaterad utan har med uttorkningen av spacklet att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.