Byggahus.se

Oljat betonggolv

1. L
    Medlem · 29 inlägg

libel

Medlem
    Min man har fått för sig att vi ska ha oljat betonggolv i kök och vardagsrum. Självklart ska jag se till att själv få se detta innan jag går med på det, men enligt honom ska det vara väldigt snyggt. Det görs ungefär genom att man häller färgpigment på golvet och sedan oljar. Vi ska även ha värmeslingor så att det inte blir för kallt. Är det någon som har erfarenhet av denna slags golv. För/Nackdelar?

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 932 inlägg

yonna

Medlem

Re: Oljat betonggolv

Intressant! Det har jag aldrig hört talas om tidigare! Diamantslipat eller - som jag har - stålslipat - ja. I vilket fall som helst bör ju golvet slipas på något sätt. Oljan skall alltså binda golvet på något sätt? Och hur tvättas det därefter?

Det kommer väldigt många nya idéer och se till att ni får se ett färdigbehandlat golv först - golvet kan annars lätt få garagekänsla. Min mycket billiga variant med stålslipning, dammbehandling och därefter såpning ger en härlig känsla. Men det har i initialskedet vissa negativa sidor.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 241 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Vältbetong i lagerlokaler brukar mättas med kokt linolja. Det armerar tydligen ytan.

4. B
    Medlem · 87 inlägg

Bengt_C

Medlem

Jag har sett oljade golv en lägenhet i ett ombyggt lagerhus i Australien. Ansågs väldigt "inne". ;) Mycket snyggt mot trä detaljer. Man hade där en upphöjd hörna med parkett för matsalsmöbeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.