Byggahus.se

Nåtat skeppsgolv

1. C
    Medlem · 5 inlägg

CWeiss

Medlem
    Är det någon som har prövat på att fräsa spår i grangolv eller liknade och sedan nåta i dessa spåren, för att sedan ev. lägga på någon skyddslack ovanpå eller olja. Du som har erfarenhet om detta hör av Dig......!
    Iom att skeppsgolv är så förbenat dyrt per kvm. Normalt ligger ett sådant golv på ca: 5-600 kr /kvm. Ger mig den på at det gå att göra det med annat golv som är massivt och sedan ev. fräsa spår och sedan lägga nåtningen efteråt.
    Se bilden nedan.

2. Manberg
    Medlem · 939 inlägg

Manberg

Medlem

Re: Nåtat skeppsgolv

Läckert golv, är det gran? Var hittade du bilden? På frågan om man kan fräsa spår så är jag inte helt säker, men jag kan inte se några problem med det, det enda är att du har riktiga grejjor så att du fräser raka spår. Festool har bra prylar gällande sånt.

3. A
    Medlem · 37 inlägg

AK76

Medlem

Jag hade bara tänkt att lägga massivt furugolv med 2mm glapp och fylla mellanrummen med svart latex. Får se hur det blir... :)

4. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem
  5. E
    Medlem · 35 inlägg

Englund

Medlem

Jag hörde av en granne en gång att om man ska nåta ett golv så skall man lägga en tunn remsa av t.ex. plast i botten på springan som skall fyllas med nåtmassa, detta för att om massan fäster till tre ytor (botten + båda sidor av golvplankan) så kommer rörelserna i golvet göra att nåtmassan spricker lättare. Han sa att bandet från gamla kassettband var idealiskt (långt smalt plastband...). Jag tycker att resonemanget verkar rimligt, men du kanske ska kolla upp det med någon yrkesman.

6. S
    Medlem · 96 inlägg

synvinkeln

Medlem

Vi har precis gjort skeppsgolv i hall/kök limmade teaken med gummi lim på golvgipsen sedan primade vi alla spår och dit med riktig nåtmassa för båtar sedan slipning och lackning.

Fräsning av brädorna gjorde vi innan montering 3mm på varje bräda/sida.

Blev rätt bra men ack vilken tid det tog......

7. B
    Medlem · 136 inlägg

banana

Medlem

HERREGUUUD vad snyggt, tyvärr passar nog inte teaken min plånbok :'(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.