Golv
Anonymiserad 23608: I 9 fall av 10 så kommer elementrören upp ca 5 cm ut från väggen. Sockeln täcker 12-15 mm så att då täcka det bortsågade med sockeln blir svårt.. Som Riddaren skriver; Hålsåg/ 3D Borr /Irwinborr till att borra hålen för rören. Sedan sågas materialet bakom rören bort och limmas på plats igen efter att golvbrädan lagts på plats. Allt står i läggningsanvisningarna..
PAF: OK, tack för förklaringen... det gjorde allt betydligt klarare! Det känns som väldigt mycket jobb men samtidigt kul att få ett personligt och gedigert golv... får ta mig en funderare på vad jag orkar/hinner med och kanske också på hur mycket jobb resten av ombyggnaden innebär. /Peter
gojan: Samma sak här. Golvnissen som hjälpte mig flytspackla sa att det inte var speciellt ovanligt och berodde på hur fort det torkade etc. Det berodde med största sannolikhet inte på sättningar sa han men om jag ville kunde jag för säkerhets skull lägga en remsa över sprickan när jag "guckade", vilket jag gjorde. /Gojan
Adam: Hej! Jag ska renovera ett hus byggt 1970. Betongplatta på mark och regelkonstruktion med isolering på insidan. Allt är tydligen fuktskadat. Jag har tänkt mig riva rubbet, lägga 50mm s200 frigolit, armering, elkablar och gjuta med 50mm betong. Efter torkningen lägga 0.2mm byggfolje foam och laminat. Kan man göra det på ett enklare sätt? Eller: riva rubbet, lägga 50mm s200 frigolit,
magnus07: Jo det är klart att det hade känts bättre att lyfta ut det gamla golvet men det känns som ett litet väl stort projekt nu på en gång... Nån mer som har några åsikter om laminatgolv på befintligt uppreglat trägolv i källaren?
lillajuni: lägg i samma riktning.. hade sett knasigt ut att byta eftersom det är samma golv.
Newman: Hej. Vet ej om jag behöver göra golvet mer stumt egentligen, golvet som ligger där nu är dåligt, inga rörelsefogar över 5mm, lagt igenom 3 rum utan stopp, kortskarv mot kortskarv på vissa ställen och delen av golvet i hallen har masonite + plastmatta undertill. Så kanske det bara känns ostabilt pga av det? Det studsar iofs ganska ordentligt i bord osv när man stampar i golvet vilket
korsriddaren: Cirkelsåg har jag använt, men om man använder tvingar och sätter en bräda tvärs över dörren, som anhåll att styra sågen, så går det nog med en elektrisk sticksåg också.
Klicka: [citat] Kollade idag igen i affären, det stog "Made by Tarkett for Farve..."-någonting på paketet. 159 kr/kvm
Vortex: Passa upp så inte limmet (det svarta?) innehåller asbest som det gjorde hos oss. Vår kåk är visserligen byggd mycket tidigare men ändå. Hos oss hade vi två lager matta, mellan dem var det ofarligt lim. Däremot mellan masonit och matta nr 1 fanns det asbest i limmet. Sedan satt masoniten fast med tjära (också svart) mot betonggolvet.
dajaskazal: Måste bara säga att cpalm har en hel del kloka tankar här. Även om man inte kan undvika att handla "orättvist" så kan man väl åtminstone ta sig en funderare nästa gång man tex köper en fotboll till ungarna eller jättebilliga kläder made in nåt land. Tycker det känns konstigt med folk som har strasshalsband till sina små hundar och sen köper kalvkött från Holland, där kalvarna
korsriddaren: Köp en stuvbit av samma beskaffenhet som originalgolvet och lägg sedan foam över alltihopa och sen laminatgolvet. Funkar nog kanon :)
Stefan_h: Kolla med tidd försäkringsbolag.. Finns bolag som kräver golvbrunn i tvättstuga.. Och då följdaktligen tätmembran på golv o en bit upp på vägg.. Men så har du ju källare o då bör man ju inte fuktspärra....
skogshydda: Är det någon som har en vitlackad ek hemma? Hur mycket gulnar den under åren? Exempelvis denna: http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wood/article/16579/article.asp Tack på förhand
Forsberg: Det har blivit en en spricka i det sedan två dagar lagda golvet av flytspackel. Den är ganska tunn som ett hårstrå ca och en meter långt, men funderingen är hur allvarligt något sådant är. Hur länge bör man vänta för att se hur den tar sig, jag vet ju inte riktigt om den uppstått pga av torkningen eller att det satt sig lite. Eller är det ren ut vanligt att kan uppstå någon
skogshydda: varför tror ni att högblankt trägolv håller på att bli trendigt? Vi skall köpa parkett snart och just nu skall allting vara mattlackat och se oljat ut fast det inte är det....så jag blir nyfiken över den slutsatsen med högblankt trägolv.... Berätta mera :D
frankeman: Hej, ska köpa Pergo Natural Touch laminatgolv till hela huset. Eftersom det blir en del golv (över 100 kvm) har jag jagat bra priser. Är det någon som handlat på www.golvonline.se? De tar bara 229/kvm jämfört med det billigaste jag hittat i byggvaruhus på 279/kvm. De bjuder också på frakten vid så här stora beställningar. Det enda som gör mig osäker är att de vill ha betalt i
Johan Gunverth: Förvara dem så torrt som möjligt. Öppna inte paketet förrän du skall lägga plankorna. Öppna ett åt gången. Om du skall behandla golvet med lut/olja/såpa eller annat transparent är det viktigt att direkt täcka golvet med skyddspapp mot solljuset. Ett par dagar och det har börjat gulna.
sollentunahuset: Jag har läst många positiv kommentarer om Kährs 7 mm men faktiskt en och annan negativ om deras 15mm. Slitaget verkar vara större på 15mm-golvet. Om man kollar Brinellvärdena på Kährs sidor så kan 7mm-golvet nästan vara dubbelt så hårt: Ek: 3.7 Alla Linnea: 5-6 Jag och frun diskuterar just nu hur viktigt det är för oss att kunna slipa om golvet. Om det nu ändå är så att
sollentunahuset: Var fick ni de här priserna? Kan jag hitta det i 08-området? Mvh Johan
sollentunahuset: Blev du nöjd med Byggmaxparketten? Blev fogarna täta och bra. Funkar deras klicksystem bra? Och vad fick du för pris? De har just nu 3-stav 14mm för 229/kvm. Någon annan som har erfarenhet av deras parkett? Johan
evanord: Vi bor i ett hus byggt -93 med en ljus plastmatta i en odefinierbar färg som går åt gul,vit, beige...Den har fläckar som inte går skura bort och är sliten. Plastmattan ligger i köket och hallen. Kan man måla golvet? Det finns golvvärme under mattan och eftersom vi är lata, ohändiga och snåla så tänkte vi att detta var ett bra sätt. Om man lägger klinker måste väl plastmattan
¤ akila ¤: Vi har nyss fått golven slipade men det va en riktig grovslipning. Han använde en stor slipmaskin. Den sorten är inte ocillerande utan det är ett band som snurrar. Ocillerande maskiner ger väl lätt sliprosor om man inte ser upp (ner ::)) Såna maskiner finns att hyra hos byggkedjorna, vet ej kostnad. Men är det bara fiberresningar från målartvätten ni ska slipa bort på ett mindre golv,
Jakosk: Jag undrar om det är ok att limma golvgips på rester av en gammla plastmatta, eller måste allt tas bort? Mattan var limmad på 22mm spånskiva som i sin tur är spikad i 45cc reglar. Golvgipset skall fästas med Botik Rep & Fix, vet någon om ytan skall primas innan gipset limmas?
John77: tack för svaret, vet du om det är någon prisskillnad mellan oljebehandling och såpbehandling?