Byggahus.se
Håller just på att lägga in den och i anvisningarna står det att man ska lämna 15mm till alla fasta föremål. Jag har lagt rätt många golv och i princip aldrig följt just denna del av anvisningen då jag tycker glipan blir för stor.

Nån som lagt samma golv (14 mm ekparkett 3 stav) och har nån erfarenhet av hur mycket det sväller/krymper under årstiderna så vore jag tacksam för svar :)
 
det är lite beroende av hur stort rummet är ...en cm får du räkna med att lämna om du vill vara säker i ett normalstort rum. det är inte kul när det reser sig om du lagt ett flytande golv utan marginaler.
 
Jo 1 cm brukar jag lämna och lämnar även denna gång. Det funkar bra då en standardgolvlist är 12-13 mm tjock. 15mm får man ju köpa väldigt tjocka lister :-X
 
Jag brukar lämna 5-10 mm oavsett vad som står i monteringsanvisningen. Har aldrig haft något problem med det. Jag har lagt lite olika typer av golv i rum på max 20 kvm. Låter helt orimligt att golvet ska flytta sig 15 mm. Som du skriver blir det ju problem med golvlisterna om man ska följa anvisningarna.
 
Blev du nöjd med Byggmaxparketten? Blev fogarna täta och bra. Funkar deras klicksystem bra?

Och vad fick du för pris? De har just nu 3-stav 14mm för 229/kvm.

Någon annan som har erfarenhet av deras parkett?

Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.