Byggahus.se

Byggmax parketten, lite tips tack

1. D
    Medlem · 169 inlägg

David_Q

Medlem
    Håller just på att lägga in den och i anvisningarna står det att man ska lämna 15mm till alla fasta föremål. Jag har lagt rätt många golv och i princip aldrig följt just denna del av anvisningen då jag tycker glipan blir för stor.

Nån som lagt samma golv (14 mm ekparkett 3 stav) och har nån erfarenhet av hur mycket det sväller/krymper under årstiderna så vore jag tacksam för svar :)

2. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

Re: Byggmax parketten, lite tips tack

det är lite beroende av hur stort rummet är ...en cm får du räkna med att lämna om du vill vara säker i ett normalstort rum. det är inte kul när det reser sig om du lagt ett flytande golv utan marginaler.

3. D
    Medlem · 169 inlägg

David_Q

Medlem

Jo 1 cm brukar jag lämna och lämnar även denna gång. Det funkar bra då en standardgolvlist är 12-13 mm tjock. 15mm får man ju köpa väldigt tjocka lister :-X

4. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Jag brukar lämna 5-10 mm oavsett vad som står i monteringsanvisningen. Har aldrig haft något problem med det. Jag har lagt lite olika typer av golv i rum på max 20 kvm. Låter helt orimligt att golvet ska flytta sig 15 mm. Som du skriver blir det ju problem med golvlisterna om man ska följa anvisningarna.

5. S
    Medlem · 55 inlägg

Blev du nöjd med Byggmaxparketten? Blev fogarna täta och bra. Funkar deras klicksystem bra?

Och vad fick du för pris? De har just nu 3-stav 14mm för 229/kvm.

Någon annan som har erfarenhet av deras parkett?

Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.