Byggahus.se

massivt furugolv Luta+ såpa eller luta+olja

1. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem
    Jag har precis lagt ett massivt furugolv på övervåningen, slitaget kommer därför inte vara överdrivet högt. Jag vill ha ett ljustgolv (vitpigment i olja/såpa) Efter att hört mig för med två bygghandlare har jag fått olika rekommendationer, luta+såpa resp luta+olja. Vilka fördelar/nackdelar finns med resp metod? Underhåll? Kostnad? Resultat? Slittålighet? Någon metod som är svårare att lyckas få bra resultat med?
    /John

2. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Re: massivt furugolv Luta+ såpa eller luta+olja

Olja är något tåligare och behöver inte göras så ofta (ett par gånger första året och sedan mera sällan). Olja gör dock att träet mörknar något. Vitpigmenterad olja brukar ge träet en nyans som påminner om dess obehandlade nyans, med vitt pigment som samlas i ådringen (snyggt imo). Efter en oljebehandling så ska du inte gå på golvet på några dagar.

Såpa är inte lika tåligt mot fläckar men gör inte att träet mörknar. Du lägger på det regelbundet några gånger per år. Denna procedur är dock enklare än att lägga på ny olja (såpan behöver inte härda).

3. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem

Re: massivt furugolv Luta+ såpa eller luta+olja

tack för svaret, vet du om det är någon prisskillnad mellan oljebehandling och såpbehandling?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.