I
inredare07: Hej igen Jag ska ha den råa betongen fram i ljuset,så en enkel polering borde räcka. Att måla betongen därimot, finns det en risk då att ojämnheter syns lite väl mycket? Vaxning är nog bra men då måste det gras ofta, tror jag. Det bästa är att fråga folk på sajten www.betongsliparna.se Tommy
5 svar · 10,6k läst
G
gladnovis: Det finns en primer som ökar fästförmågan om du vill ha ett extra lager spakel. Jag hade samma problem i mitt badrum och tänkte att det går bra med lite extra fästmassa! Men det skulle jag inte göra om. Det var ett elände att få rätt tjocklek på massan.
1 svar · 7,7k läst
S
Sunetta: vailken kombination kan passa? Klinker; Gärna i en lagomprisklass, lagom låg alltså ::) Inköpställen! Sv skåne/Malmö regionen Vi har hittat snygga terrakotta klinker men de kostar för mycket. Prisklass 200 kr/kvm, då vi ska lägga nästan 100 kvm!! HEEEEEEEEEEEEEEEEEEElp
0 svar · 2,5k läst
A
Anders_Nilsson: Gå in på Handlopols hemsida http://www.handlopol.se/index_s.htm och klicka på massivt parkett i menyn till vänster så kommer det upp en hel del kul. Jag såg inte 50x250 listad som dimension, men ring dom och fråga. De säljer lösa stavar.
16 svar · 8,8k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: En gissning på varför man ska hålla dem i plasten så länge som möjligt är att parketten är torkad i tork och kan då hålla så låg fuktighet som det någonsin är i detta land. Detta kommer ju då göra att sprickor på grund av att det torkar senare inte kommer att inträffa.
7 svar · 2,4k läst
O
ossie_k: Under uppreglingen ska det vara om det är fukt under bjälklaget (plattan). Rätt med andra ord.
3 svar · 2,7k läst
P
pixel: Du har en miljöbild i deras katalog på sidan 148. http://www.dragnet.se/konradssons/catalog/ http://www.konradssons.com/inspiration/kakel/golv/8.html http://www.konradssons.com/inspiration/kakel/golv/11.html
1 svar · 2,5k läst
TyraMyra
TyraMyra: Hej, är just hemkommen från Höganäs Outletbutik i Ekeby, såg sådana plattor + en hel del annat smått och gott. Tror att priset var ca 90-125 kr/m2. :-/ kolla in under bad på forumet så finns det ett par trådar ang deras butik. mvh TyraMyra
2 svar · 4,3k läst
TyraMyra
TyraMyra: Mmm, ligger nåt i det där med att vara snål, har dock en bra kontakt, som kan fixa 14mm till samma pris som 9mm, vi kör på det. ;)
3 svar · 7,5k läst
Badkarl
Badkarl: Jag ska lägga 22mm golvspån på träreglar i mitt badrum. Det ska på flytspackel, värmegolv och klinkers, så det måste bli riktigt stadigt. Golvet är 200 x 180 cm och är reglat cc 60 cm (se övre delen av bild). Här kommer två frågor: 1. Jag har förstått (frågade i badrumsforumet) att man ska lägga skivorna tvärs, inte längs reglarna. Skivorna är 60 cm breda. Det betyder att jag
0 svar · 2,9k läst
·
korsriddaren
korsriddaren: Låter knasigt. Vad är balkongen gjord av, trä eller betong? Är den av betong räcker det med ett vanligt betongbaserat sättbruk. Är plattorna stora så använd 10mm tandning, är de mindre så använder du mindre tandning. Lycka till :)
4 svar · 5,2k läst
O
ossie_k: Man kan palla upp svackorna med dubbla eller trippla lager papp (gäller inte aerolen). Men sen börjar det bli för tjockt. Använd flytspackel om underlaget tillåter det. När parketten sviktar så kan det bli lite fult i skarvarna mellan brädorna pga att det nöts emot varann, speciellt i kombination med lite fukt från skor eller liknande.
6 svar · 5,3k läst
S
Sunetta: Hej hopp... I dessa nybyggartider behöver jag tips. JAG BOR I SYDVÄSTAR SKÅNE och ser gärna att någon tipsar om inköpställe av terakottaklinker. Söker ett bra ställe med rimliga priser . Någon med tips????????????????????????? :P
0 svar · 2,7k läst
Linjemontoren
Linjemontoren: Jag skulle tycka att ett golv i wenge färg skulle passa. Men då älskar jag mörka färger som ger stora kontraster :) [bild] eller ett sånt här kanske :) [bild]
11 svar · 10,0k läst
E
ElinF: Hej! Vi gjöt en ny bottenplatta med vattenburen golvvärme för ca två månader sedan och har för avsikt att lägga ekplank-lamellgolv där. Jag har läst om att det räcker med att fuktigheten i betongen understiger 95% om man lägger plast mellan betongen och planken. Men till saken hör att vi under betongen har lagt ett lager plast som radonspärr eftersom vi bor på högriskmark. Kommer
0 svar · 3,5k läst
lbg
lbg: Klart du ska ha klinker eller natursten i köket! :) Praktiskt och snyggt! Vi kommer att lägga granitgolv i alla sällskapsytor, hallar, entré samt kök (totalt 110 kvm). Trägolv endast i sovrummen samt TV-rummet. Lycka till!
7 svar · 15,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: @Olle Lson Tack ändå. Det var absolut akut panik så det är löst nu. Vi hittade en bra leverantör tillslut. Tack ändå!
3 svar · 3,7k läst
O
Olle_Lson: Hmm. i ditt fall skulle jag rekomendera massiv ek 22*200 eller nåt sånt , jag har sett sånt golv för ca 700/m2 oljat färdigt att lägga in. det sviktar nog inte så att man märker det..
2 svar · 7,6k läst
L
Lankan: Hmmm, jag är ju lite av en "hata-laminat-person" ;) Trots att det bara gäller några år så behöver det inte vara jättebilligt, det rör sig ju bara om 16m2. Om man nu vill ha ett trägolv som blir mjukare att gå på både för oss och för hundarna, vad hade ni rekommenderat för träslag? Med tanke på att hundarna inte har förstått vitsen med dörrmatta ;) så bör det vara ett mörkt
3 svar · 3,1k läst
yonna
yonna: [citat] Min erfarenhet av riktigt mörka - nästan svarta golv är från 30 år tillbaka då vi la in panga-panga i vardagsrum och bibliotek dvs stora ytor. Alla varnade oss och påpekade hur dammigt och känsligt så mörka blir. Så blev det alls inte. Vi njöt verkligen av resultatet och fann inte att det var jobbigare än andra golv och på den tiden hade vi hund och småbarn. Men Barea's
21 svar · 21,6k läst
·
J
jbass: [citat] Tänkte hall eftersom jag själv håller på med det just nu :) Men, som sagt, branchreglerna gäller våta rum och hur man bygger upp ett tillräckligt styvt golv där man har ett tätskikt. Anlitade nyligen en byggkonstruktör för ett annat ingrepp i huset och passade på att fråga om hur jag ska göra i hallen ifråga. 5 kvm av golvet, 22mm golvspån på 600 c/c reglar, ska få
7 svar · 47,7k läst
O
ossie_k: jag är inte ingengör men ditt bjälklag låter rejäl. Din värmepump väger som 5 fullvuxna gubbar. Spännvidden är väl 3-3,5meter?
1 svar · 6,4k läst
O
ossie_k: Det går inte att flyt spackla på ett flytande parkett golv. Om det var det du menade? Riv golvet och antingen flytspackla eller limma golvgips (ardurit s48 är ett bra lim, men lite dyrt). Sen kan du lägga klinkers(+ primer, fix och fog).
1 svar · 4,6k läst
J
jasonbourne: [citat] Ja, så var tanken. Jag undrar om färgen kommer att fästa då golvet har en matt lack från början, och att det kanske kan bli svårt att slipa golvet i större utsträckning då det är förhållandevis tunt.
3 svar · 7,2k läst
TyraMyra
TyraMyra: Hej, är nyfiken... har de ett bra "bassortiment" dvs schyssta vita plattor? Vi har planerat att åka dit nu på fredag, fr Gbg, är det värt det? Tänkte köpa ca 60m2, främst till golv, och ev vita plattor till badrummen. Hoppas att vi inte åker i onödan... ::)
2 svar · 5,3k läst
L
lillajuni: vad använde du för slipmaskin när du slipade? *nyfiken*
3 svar · 2,8k läst
L
Lakatnik: Vi har i vårt nybygge i Bulgarien en nyanlagd betongplatta ("torpargrund") och planerar laminatgolv i rummen nästa år. Kan vi lägga Tarkoflex (som har fuktspärr) och laminatet direkt på detta utan att invänta upptorkning av plattan? Det tar ju upp till fem år innan betongen är helt torr...... I det gamla huset är plattan mer än 30 år gammal, behövs fuktspärr där för läggninga av
0 svar · 3,7k läst
·
M
Micmac: Hej, Vi har ett gammalt furu olv som nyligen slipats och lutats av samt vitoljats. Saken är den att tyvärr så upptäckte jag inte att slipningen varit ojämn på några få ställen (vilket visade sig som mindre "blaffer" på golvet, inte många men tillräckligt för att irritera) och detta framträdde inte förrän vid oljningen. Golvet har fått sin karaktär som vi var ute efter men på
0 svar · 3,4k läst
C
CarlSthlm: Hej igen! Bra svar med bra info, tack. Är det någon som vet vad det kostar att anlita proffs-flytare med blandare och slang? 30 m2 och 15-20 mm är jag på jakt efter... MVH Carl
4 svar · 1,8k läst
A
Adam: Ja! Precis. Och nu har du löst problemmet! Laminat golv ät hårda och tunna. Den kommer att svikta lite när du går på den, men annars kommer det att se fint ut. Och lägger du den nya sorten/klick - kommer ev. nästa ägare att kunna plocka bort den. Men det tror jag inte de gör. Så fram med sågen och hammaren.Lycka till.
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.