Byggahus.se

Panik! Oljat eller mattlackat ekgolv?

1. E
    Medlem · 50 inlägg

ElinF

Medlem
    Hej!

Jag vet att den här frågan varit uppe tidigare men ställer ändå frågan en gång till. Vi har stött och blött denna fråga och måste nu bestämma oss för om vi ska köpa oljat eller mattlackat golv. Vi ska lägga nytt ekplanklamell-golv i hela huset (dock ej i kök och hall). Jag har en förkärlek för oljade golv men är orolig för att det blir för mycket underhållsarbete. Är det någon som har erfarenhet av oljat ekgolv och hur mycket arbete det egentligen innebär? Jag har fått så många olika bud i frågan, från att man i stort sett aldrig behöver olja in det igen om man gjort det ordentligt från början till att man måste underhållsolja det en gång om året. Vad är det rätta svaret egentligen? Hjälp, mig! [smiley=undecided.gif]

2. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Re: Panik! Oljat eller mattlackat ekgolv?

Mattlacka!!!

Man kan tro att det är enkelt och smidigt att olja sina golv, men det vill rätt mycket till för att faktiskt göra det.

Till och med sambon, som dyrt och heligt svurit att han minsann skulle olja sitt vardagsrum i gamla lägenheten_ minst_ en gång om året, har fått inse och medge att det inte blir av, och det vill inte säga lite!
    Så i nya huset har vi lackat, och är helnöjda.

/Elin

3. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

Jag tycker snarare att du ska bedöma det utifrån hur stor risk det är att du får skador/repor i golvet. Tror du att du kommer tappa ngt eller har barn skulle jag iallafall köra på oljat.

4. B
    Medlem · 79 inlägg

Borgman

Medlem

Det finns mattlackade golv som ser ut som oljade. Bara att fråga efter i någon golvaffär i närheten. Någon sa att de var oljade före lackningen, men det är jag högst tveksam till.

5. M
    Medlem · 57 inlägg

Marlon_Brando

Medlem

OLJA! Vi hade lackad parkett tidigare, men valde olja i vintras. En golvfirma gjorde jobbet i februari. Vi kompletterade med lite ny olja i juni och det var ju ganska enkelt att göra. Man behöver ju inte tömma rummet, utan det räckte med att komplettera där det slits mest. Oljan ger en mycket trevligare lyster åt golvet.

6. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Jag måste få haka på! Ska oxå bestämma oss inom snar framtid i denna fråga, fast det gäller gamla furugolv.

Är nyfiken på matt lack, har aldrig sett det... Hur är det i förhållande till vanlig blank lack? Känns det lika hårt, blir stegen lika klapprande om ni förstår vad jag menar?

Vill ju ha känslan från ett oljat golv men motståndskraften från ett lackat golv... Blank lack är inte att tänka på, är då matt lack ngt för oss?

7. E
    Medlem · 50 inlägg

ElinF

Medlem

Tack för alla svar! Jag vill gärna ha fler synpunkter från personer som har oljat golv. Tycker ni att det är känsligt och behöver ni underhålla det ofta?

En fråga till Marlon Brando!
    När ni kompletteringsoljade hur gjorde ni då? Behöver man hyra in poleringsmaskiner och sådant som man använder vid första inoljningen? Eller räcker det att hälla på lite olja och torka för hand?

8. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Lackade golv, oavsett om det är matt eller glansigt lack) är lättast att underhålla, dammsugning och ibland en mycket väl urvriden golvmopp är vad som behövs. Nackdelen med lackade golv är att det lätt blir repigt från höga klackar, barn, leksaker, hundar mm. Har man dessutom några stråk där man går extra mycket (tex en hall) så slits lacken mer där. Lackens repor blir med tiden mörka (antar att det beror på att fukt kommer ner under lacken). Ett lackat golv är svårt att laga med mindre än att man slipar och lackar om det.

På ett oljat golv är ytskiktet inte lika hårt som på ett lackat golv. Antalet repor blir inte lika många eftersom det inte finns något yta att repa. Oljan går ner i trät och varje gång du oljar så blir golvet mer skyddat. Märken får man likafullt med oljade golv. Fördelen är att märken kan "resas" genom att man håller ett ångstrykjärn mycket nära golvet. Fukten och värmen hjälper till att "lyfta" den del somblivit ihoptryckt. Man kan också slipa med lite slippapper på en fläck och sedan olja in just där. Nackdelen med oljat golv är att tex rödvinsfläckar syns tydligt. Det gör de iofs också på lackat golv om det får ligga ett tag utan att man torkar upp det. Att gå barfota på ett oljat golv är skönare tycker jag.

Vi hade lackat golv som vi slipade om och oljade. Blev mycket bättre!! Dessutom så syns inte damm lika bra på oljat golv. ;) Ett trägolv är alltid trä coh det blir märken och annat. För oss gör det inget, men ett oljat golv åldras med större behag tycker jag.

9. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Svar till maria. Vet inte vad du menar med att lackat golv är mer motståndskraftigt. Mot vadå? Vad gäller fläckar så är lackatgolv bättre, men inte annars tycker jag. Lack som lack,oavsett om det är matt eller glansigt så är det lite "klapprigt" och barfotakänslan är inte detsamma.

Har iofs läst om nån "ny"? lack som tydligen skall vara nåt mellanting mellan olja och lack, den kanske ger bättre känsla.

10. ¤ akila ¤

¤ akila ¤

Medlem

Hemmakatten, du ställer till ;) Hade precis bestämt oss för att mattlacka i köket, just för fläckarnas skull. Kanske blir olja iaf... Köksgolvet blir "flätat" med klinker och furu så det blir inte lätt att slipa om det om lacken blir trist. Vill ju ha barfotakänslan oxå... Nä, vi kör på olja! Tack för hjälpen :)

11. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

I nya huset (under uppbyggnad) skall vi ha oljat trägolv nästan överallt, även i köket och gästtoan. Vi kommer att ha grangolv som faktiskt är ännu lite mjukare än furu. I köket kan man ju, om man vill, lägga på olja nån extra gång. Annars så är (speciell) golvsåpa i tvättvattnet (med väl urvriden mopp) det som används för rengöring och även gör att golvet återfettas och skyddas ännu bättre.

12. E
    Medlem · 50 inlägg

ElinF

Medlem

Tack hemmakatten  :-*! Jag har nu också blivit övertygad om att välja oljat golv och har med dina argument lyckats övertyga sambon också. Eftersom vi inte kommer att ha detta golv i varken kök eller hall där golvet slits som mest tror jag att till och med vi (som är lite smålata båda två :cool: !) kommer klara av att sköta vårt oljade golv så att det håller sig fint. Tack igen!

13. S
    Medlem · 86 inlägg

skogshydda

Medlem

Haka på denna tråd men känner mig ännu mer förrvirrad. :'(
    När man har småbarn, har en 1,5 åring - vad är mest "farligt" för golvet? Blir det mest fläckar av vatten eller blir det repor av alla leksaker, bobbybilar och dyl? Vad gör man när det blir både fläckar och repor...vilket är bäst då?

*tar mig för pannan och suckar....vad är bäst*? :-/

14. ¤ akila ¤

¤ akila ¤

Medlem

Det här stycket hjälpte mig. Oljat går att "punktlaga" det går inte lackat.

15. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem

I ett vardagsrum hade jag valt lackat, pga att man (läs jag) aldrig får tummen ur att riva ut möbler, mattor mm för att kunna olja.

I ex. ett kök är det en annan femma, ut med köksbordet och stolarna i hallen så var det klart att oljas......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.