Byggahus.se

Lister till ekparkett?

1. M
    Medlem · 4 inlägg

Masse30

Medlem
    Hejsan!

Håller just på att bestämma oss för golvlister att kombinera med ekparkett. Tapeterna kommer gå i vitt i nästan hela huset.

Vad blir snyggast, ek eller vitt i golvlisterna?

Dörrfoder och dörrar är vita.

Tacksam för hjälp!

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 935 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Lister till ekparkett?

Vitt!

Golvsockel hänger ihop med dörr och fönsterfoder och bör vara lika om du frågar mig.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 55 inlägg

Funderar själv på samma fråga. Jag är less på vita golvlister och vill ha ek men dörr- och fönsterfoder är i vitt. Har inte bestämt mig än om det verkligen avgör saken.

Alla innerdörar är också vita och vet inte riktigt om det gör sig att byta ut dörrfodret mot ek.

Känns verkligen trist att fortsätta med vitt när vi nu lägger in tjusig två-stavig ekparkett.

4. A
    Medlem · 46 inlägg

A_byggingenjor

Medlem

Jag tycker att Sockellisterna ska bryta av golvet med de omgivande väggarna. Annars kan det se ut som om golvet fortsätter upp en bit upp på väggen. Och eftersom Du/Ni inte tänker byta Fodret kring innerdörrana så tycker jag presic som MathiasS.

Vit sockel på ekparkett, är stilrent och jäkligt snyggt. Om Du/Ni har råd så sattsa på Almogelister kostar lite mer men intrycket av rummet blir ett helt annat.

Dock skulle jag sätta upp en vitsockel med en liten brytning av grått i sig, detta för att med tiden kommer en helt vitsockel att gulna. Detta förhindras om man har lite gått i den vita färgen. Denna gråaton kan heller inte ser med blottaögat.

5. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Hej!

Jag tycker tvärt om, eklister är bäst till ekgolv, i alla fall om det går ihop med övrig inredning. Dörrfodren tycker jag däremot ska vara vita.

Tycker man sig inte ha råd med ek går det utmärkt att lasera vanlig furulist i "ekfärg", resultatet blir förvillande likt till en bråkdel av priset. (Var själv skeptisk först, men fick ge med mig när till och med brädgårdsinnehavaren hade det i sitt hus!)

Nåväl, inte blev du väl klokare av det här inlägget, men det speglar väl bara att det mest är en fråga om tycke och smak.

/Elin

6. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Jag rekommendera dig att ha samma färg på alla ställen. Blanda du så ser det konstigt/rörigt ut. Men lägg en eklist på golvet så ser du hur dom möter varandra..

7. S
    Medlem · 55 inlägg

Har även funderat på att ha tydligt ljusgråbruna lister som kontrast mellan eken och den vita eller eventuellt gulvita väggen. Är det någon som har inspirationsbilder på liknande lösningar?

Jag undrar framför allt om det går bra till de vita dörrarna. Det kanske blir för många nyanskombinationer.

8. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Vitt, vitt, vitt!
    Av två skäl. Nämligen:
    1. Det ska vara skillnad på golv och väggar. Om du väljer en eklist "fortsätter" golvet en bit upp på väggen och enligt min egen ödmjuka åsikt är detta inte speciellt snyggt.
    2. Du har vita lister och dörrfoder om jag förstod rätt och om man blandar blir det rörigt som någon tidigare har varit inne på.

När jag kommer in i främst lägenheter med eklister vid golven får jag en hopplös känsla av att vara i 90-talet. Nu är det ingen fel på 1990-talet - hade kul hela decenniet.
    Men eklister...njaee...
    Fortfarande enligt min egen ödmjuka åsikt alltså. ;)
    Lycka till!

9. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem

Här kommer det definitiva svaret! :cool:

10. S
    Medlem · 86 inlägg

skogshydda

Medlem

Jag röstar på:
    Vitt :D

11. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem

Hej Masse!

Du har valt ekparkett på golvet. Vilken färg Du sedan väljer på golvlisten tycker jag mer hör ihop med vilken tapet Du föredrar.

Färgmässigt väl genomtänkt kan exempelvis en mörkröd list göra rummet mjukare och varmare. Eller annan färg.....

Själv har jag vita blanka golvlister (utom i ett rum där jag valt färg), och ett problem med de vita är att de förfulas av dammsugarens munstycke. Bättre vore kanske att lacka dem utan pigment i färgen.

En liten fundering på fredagkvällen.

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.