Byggahus.se

Furuplankgolv från byggmax

1. L
    Medlem · 21 inlägg

lilla_ivy

Medlem
    Någon som satt in furuplkankgolv från byggmax och vill dela med sig av sina erfarenheter. Eftersom de ligger under halva priset på de golv vi jämfört med verkar de intressant. Visserligen är det andra sortering  :-? men vi skall lägga 150m2 så det finns mycket pengar att tjäna.

2. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Re: Furuplankgolv från byggmax

Jag har själv lagt ca 12 + 12 kvm av deras 14 mm golv och 25 kvm av deras 25 mm golv. Tidigare har jag också lagt ett A-sorteringsgolv från Siljan i tre rum på totalt 30 kvm. Mina erfarenheter från Byggmax jmf med Siljan:

14 mm golvet från Byggmax har varit mycket bra att lägga om man har ett jämnt undergolv av t.ex. spån eller råspånt. Väldigt lite spill råkade jag ut för, det var några enstaka skador som förmodligen kommer från transport. Det slutade med 1-2 % spill. Mycket tack vare undergolv så att man kan lägga fallande längder hela tiden.

25 mm golvet var enkelt att lägga, det lades på regelstomme, och krävde minimalt med kraft får att få ihop not och fjäder. Här var det mer spill, dels p.g.a. kvisturslag och dels p.g.a. dålig hyvling på några ställen. Eftersom det var på cc 60 reglar blev spillet ännu större. Jag tror dock att det slutade på modesta 10-12 % spill, vilket är lite med tanke på att det är B-kvalitet. Om man tänker sig att slipa golvet efteråt kan man säkert spara lite spill. Sen släppte jag igenom några plank som var sådär, eftersom de skulle ligga under en väggfast säng resp. under köksskåp. Tips är att verkligen syna planken i varje paket för att kunna planera läggningen smart och minska spillet.

Behandling har inte varit några problem. Dock vill jag efter att igår ha kännt på ett golv där oljan gneds in med skurmaskin rekommendera det framför handstrykning av oljan.

EDIT: Jag märkte ingen skillnad i läggning mellan Byggmax och Siljan. Nu köpte jag iofs Siljans behandlade golv men hittills ingen skillnad på ytbehandlingen

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.