Byggahus.se

Hålla fogen fuktig.

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 497 inlägg

hedde

Medlem
    Ny kommer en riktig nybörjarfråga. Jag har för första gången i mitt liv laggt klinkers och skall nu ikväll till att foga. När jag köpte grejerna så sa försäljaren till mig att jag skall hålla fogen fuktig i tre dygn. Hur gör jag detta lättast, eller med andra ord, hur skall jag gå till väga för att hålla fogen fuktig i tre dygn?

Ursäkta n00b frågan , men någon gång skall väl vara den första. :)

/hedde

2. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Re: Hålla fogen fuktig.

*lol* 3 dygn?? Så har ja aldrig gjort å aldrig haft några problem...
    kan inte tänka mej nån plattsättare som fuktar fogen i 3 dygn.

3. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Spraya några gånger med blomspruta innan du går o lägger dig. Det borde räcka. Det där med att fukta i flera dygna har jag själv aldrig heller gjort. Låter klart överreklamerat. Möjligtvis om du lägger 1000 kvm industrigolv och vem gör det ;)
    Lycka till! :)

4. H

hedde

Medlem

Ok, det låter perfekt. Får plocka fram blomsprutan. Mna lär sig något varje dag.

Tack för all hjälp.

/hedde

5. korsriddaren

korsriddaren

Medlem

Litet kuriosa i sammanhanget;
    vitsen med att efterfukta fogarna är att ju längre tid det tar för fogbruket att brinna, desto starkare blir fogen. Dock brukar belastningen i ett hem inte vara av den karaktären att det på något sätt föranleder överarbetade insatser.

På ren svenska: la in ett klinkergolv åt en bekant, ca 65 kvadratmeter. Efterfuktade inte ett skit och klinkern lades på sommaren och det hela torkade fort. Inte en fog har gått sönder med åren och inte heller har plattorna lossnat. Detta är nu flera år sedan.

Simma lugnt :)

6. H

hedde

Medlem

En fråga till nu när man har gjort fogen.
    Tog det väldigt lugnt o försiktigt när jag skulle "tvätta" bort överbliven fog. Jag tycker dock att det ser ut som om fogarna blivit för "djupa" om ni förstår vad jag menar, skulle gärna se att dom fyllde ut mer. Kan man lägga på ny fog över den gamla, eller måsta mn börja om igen. Hur skall jag gå till väga för att inte så mycket av fogen skall försvinna. Jag torkade med svamp.

/hedde

7. korsriddaren

korsriddaren

Medlem

Du kan lägga på mer....ju snarare desto bättre. Har du ett riktigt skurblock eller en vanlig svamp? Vanliga svampar är i regel för mjuka och gör att man sjunker ner litet i fogen.

Ett "trick" för att inte börja tvätta för tidigt är att vänta tills fogen hårdnat så mycket att det inte är omöjligt att tvätta den, men att den inte är för slafsig så att säga. När överskottet utanför plattorna härdat något brukar det vara tid för att skura av allt.

Hoppas det blir fint :)

8. H

hedde

Medlem

Köpte ett skurblock för att jag hörde just att det skulle vara mycket lättare. Lägger på ny fog imorgon och låter fogen hårdna längre. Väntade en halvtimma idag, kan dra ut på det lite längre imorgon, så får vi se. :)

/hedde

9. jarlh
    Medlem · 1 357 inlägg

jarlh

Medlem

Jag har läst också instruktionen om att hålla fogen fukten i ett par dygn, med skulle åka bort över helgen. Så jag blötte ett gammalt lakan och lade ut på golvet och det fungerade utmärkt.

Sedan har jag vid två tillfällen anlitat hantverkare för klinkersläggning och de har ju efter fogandet inte brytt sig om att hålla fogen fuktig. Så jag antar att det inte är så viktigt. (Eller så fuskar de...)

10. H

hedde

Medlem

Får tyvärr inte till det. Provade att foga om igår, men bara med viss förbättring. Det lär väl vara så att jag går för hårt fram när jag skall "tvätta" av plattorna. Har väntat i 45 minuter efter att jag fogat och sedan tvättat av plattorna diagonalt. Saken är den att det är inga släta plattor, utan dom ser ut lite som typ kullersten, det är alltså massa "fejkade" fogar på varje platta. All fog lägger ju sig där också så man får trycka lite extra för att få bort detta, det är väl så som man på något sätt går för hårt åt den fogen man precis har gjort.
    Finns det någon som har tips på hur man bäst skall göra? Kan man vänta ännu längre? Tvätta en gång väldigt försiktigt efter 45 minuter för att sedan vänta ett par timmar och gör finputsningen då?
    Skall jag satsa på att "kratsa" ur fogen o börja om från början. Hur mycket av den "gamla" fogen måste man då ta bort?

Hoppas på att det finns någon lösning, annars får jag ha det såhär tills jag kan komma på hur jag skall göra.

Tack på förhand.

/hedde

11. korsriddaren

korsriddaren

Medlem

Ju fler gånger du tvättar desto bättre, men det blir också mer total väntetid. Första gången "grovtvätttar" man av ytan.... låt bränna ett tag till så att ytan blir litet hård igen och tvätta igen. Försök att inte tvätta så mycket i själva fogen andra gången utan mer se till att plattorna blir rena. Sen när du väntat ett tag till (dock inte för länge) så går du på och justerar det som eventuellt behövs i själva fogarna. När det är sluttvättat gör det inget om det ser litet "dammigt" ut över alltihopa. Det kan du tom tvätta bort dagen efter. Lycka till :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.