Vi skall bygga ett LB-hus ur Ugglanserien. Standardgolvet där är Tarkett trägolv Viva 8,5 mm 3-stav.

Det vi funderar på är att välja bort standardgolvet och istället köpa Tarketts 14 mm trägolv. Totala kostnaden om LB-hus skall lägga golvet kommer att bli cirka 17 000 kr extra jämfört med standardgolvet.

Vad är er erfarenhet av trägolv? Är det värt de extra pengarna för att få ett tjockare trägolv? Det tjockare golvet är slipbart men samtidigt går det ju att lägga in ett nytt tjockare trägolv själv när det 8.5 mm trägolvet är utslitet.

Jag har tänkt så att när 8,5-mm golvet är slut så har man nog tröttnat på det ändå, och vill ah något nytt...

/fredrik

Jag hade satsat på det tunnare golvet och lagt nytt när det var utslitt. Har ett tjockt parkettgolv nu men har bestämt mig för att riva ut det och lägga nytt istället för att slipa. Slipdamm överallt och oljestank i flera dagar vs att enkelt lägga ett nytt golv.

Det är en stor skillnad i 'behagligheten' mellan ett 8,5 och ett 14 mm golv. I mitt förra hus la jag in ett billighetsparkettgolv i sovrummet ngt halvår innan försäljningen (alltså med tanke på försäljning 8-)) och det var verkligen inget skönt golv att tassa på - resten av huset hade rejäl, slipbar parkett. Kallare och stummare känns det tunnare - ingen större skillnad än med ett laminatgolv.

Jag om min man funderade också på det där, men vi kör nog också med den tunna varianten. Med tanke på det som Fredwel (fredrik sa..) om att man tröttnat när den äntligen ;) är utslittet det sa min granne också.
Jag tror också att jag hellre köper ny än börja att böka med slippning.
Sen så skilljer sig priset rejält.

Jag skulle definitivt gå för 14 mm-golvet. Tunna golv är trista att gå på, de ger en svajig och trist känsla.

När det gäller slipning tycker jag ni överdramatiserar. En slipmaskin har bra dammsugare och det är inga större mängder damm som virvlar omkring. En bra golvslipare slipar och lackar (2-3 ggr) lätt ett rum på 30 kvm på en dag. Ett hus nedervåning utan möbler torde gå på några dagar. Dessutom är golvslipning av ek-golv ganska prisvärt.

Bra att höra hur ni tänker. Nån som vet vad det kan tänkas kosta att ha en hantverkare till att slipa tex ett vardagsrum? För det är väl ganska svårt att slipa själv, med tanke på att det kan bli ojämnt? :-? Snälla förklara mer vad ni menar med att golvet känns sämre att gå på - nån mer som upplevt detta?

Klart att det känns svajigt om underlaget är dåligt. Om man gör en bra underarbete så ska det inte spela någon roll vilket golv man väljer. :-?

Lite svikt är skönt för knäna! ;)

/fredrik

Vi har vivagolv och valde det pga slitstyrkan. Är mycket nöjda. Det blir helt enkelt inga märken av stenar under skor etc. Sen kan jag hålla med om att de är lite hårdare i känslan, men det beror ju på att de är just hårdare. Sen tänker jag att visst, det går kanske enkelt att slipa eller byta golv, men innan man kommer till skott ska nog golvet ha varit ganska slitet ganska länge, och då tycker jag att ett golv som håller sig snyggt längre är ett bättre val.

/Elin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.