Byggahus.se

Laminat på Korkoplast

1. B
    Medlem · 5 inlägg

bibi50

Medlem
    Hej ;D
    Har kök och entrehall täckta med korkoplast sedan 1980 (huset byggt 1967).
    Tyckte att vi ska förändra till något ljusare och bestämde oss för laminatgolv Alloc Domestic.
    Min fråga är: får/kan man lägga laminatgolvet direkt på korkoplasten eller är det tillrådligt att ta bort den innan. Korkoplasten är fastklistrad till ett underlag av plywood och att skrapa loss det gamla spacklet kräver en enorm arbetsinsats. Frågan har uppkommit just pga karaktären av korkoplasten som är enligt gammal reklam "levande materia som andas.....". Är det ingen risk för mögelbildning eller annat elände ?
    Gott nytt år !!!

2. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Re: Laminat på Korkoplast

Finns det ingen fukt där bordet det funka bra. Mina föräldrar har gjort så på 90 kvadratmeter och det har hållit fint i över tio år. Men det beror självklart på dina förhållanden. Lycka till :)

3. B
    Medlem · 5 inlägg

bibi50

Medlem

tackar så mycket för svaret !

4. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

tänk till innan.

Det svåraste med lägga golv ovanpå gammalt golv tycker jag är att få det snyggt runt trösklar o liknande.

Skulle det inte gå att ta bort plyfan oxo o sen lägga laminatet sådu kan sticka in laminatet under trösklar?

5. B
    Medlem · 5 inlägg

bibi50

Medlem

:D :D :D
    Tackar för svaret ! Det verkar som att du kan läsa mina tankar !!!
    Har golvet hemma nästan tio dagar och fortfarande funderar på hur jag ska gå tillvägga. Märkte t ex att korkoplasten är laggd precis intill köksskåpsbenen under socklen.
    M a o inser jag att jag kan lägga golvet nära intill socklen och sedan täcka med en list
    för annars måste jag såga socklarna och det vill jag helst undvika. Samtidigt är korkolasten inte laggd under köksskåpen.
    Har du kanske en annan idé blir jag tacksam för ditt råd
    :D :D

6. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

runt bänkar o dylikt upplever jag inga problem. Jag gör som du tänkt. Ca 5mm ifrån o sen golvsockel som döljer.

Andra tips är att ta bort alla socklar o sätt tillbaka dem efter (eller nya om de är sargade/förstörda/fula).

Har man verkligen lagt plyfa o inte hård board (masonit) underkorkoplasten?
    Det är lättare att hjälpa/brainstorma om du kan ange exakt vad som ligger under korkoplasten ned till undergolvet och vilken typ av undergolv det är. På vilket lager är trösklarna lagda?

Du kanske har någon bild som du kan posta?

7. B
    Medlem · 5 inlägg

bibi50

Medlem

tack för ditt engagemang :D
    runt bänkar o dylikt upplever jag inga problem. Jag gör som du tänkt. Ca 5mm ifrån o sen golvsockel som döljer. tror också att detta är mest praktiskt i mitt fall
    Andra tips är att ta bort alla socklar o sätt tillbaka dem efter att jag sågat de då golvlaminatet är ca 1 cm tjock
    Nu är jag osäker..... hustrun påstår att det plywood tjock sådan. Jag är inte så kunnig för att döma vad det är.
    Det är lättare att hjälpa/brainstorma om du kan ange exakt vad som ligger under korkoplasten ned till undergolvet och vilken typ av undergolv det är. På vilket lager är trösklarna lagda? som sagt så ligger korkoplasten fastlimmat till plywood/masonit som ligger på tjocka betongblock. Under betongblocken finns krypkulvert.

Du kanske har någon bild som du kan posta?
    tyvärr men min dotter är med kameran i brasil

8. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

Andra tips är att ta bort alla socklar o sätt tillbaka dem efter att jag sågat de då golvlaminatet är ca 1 cm tjock
    Japp

Nu är jag osäker..... hustrun påstår att det plywood tjock sådan. Jag är inte så kunnig för att döma vad det är.
    Ok (plywood känns igen på att det är tunnt trä sammanlimmat i olika lager, oftast 12mm tjockt. Masonit är mer homogen o mörk samt matt på ena sidan o glatt på andra, oftast 3-5mm tjock)

Det är lättare att hjälpa/brainstorma om du kan ange exakt vad som ligger under korkoplasten ned till undergolvet och vilken typ av undergolv det är. På vilket lager är trösklarna lagda? som sagt så ligger korkoplasten fastlimmat till plywood/masonit som ligger på tjocka betongblock. Under betongblocken finns krypkulvert.

Då kanske det trots allt är enklast att lägga ovanpå alltihop om ni inte tänkt tapetsera om (kan nog vara färgskiftningar i tapeten alternativt annat underlag bakom socklarna som kommer att flyttas ned om skiva o allt tas bort.

Om man inte vill ta bort socklarna kan man lägga en kvartsstav som ny sockel utanpå befintlig sockel, Men det tycker iaf jag är fult.

I Övrigt vill jag bara säga som tidigare. Tänk till hur ni tänkt lösa svåra partier innan ni sätter igång. Tänk oxo till så ni börjar i rätt ända av rummet så att man kan skjuta in golvet där det behövs.

Lycka till.

9. B
    Medlem · 5 inlägg

bibi50

Medlem

Hej :D :D
    Vill verkligen tacka igen för dina fina råd och engagemang :D :D :D
    Du har hjälpt oss att inse att detta uppdrag är inte så enkelt som vi trodde dock hjälpte du oss lite grann på travet...
    Socklarna har vi beslutat med hjälp av dina råd att såga och laminatet ska läggas under, men löser man ett problem uppstår ett nytt...... gavlarna på kökskåpen som är fastmonterade till väggarna kan vi inte såga, vad gör man då ???
    Ingångshallen med gemensamt golv som är också korkplastat är 90 grader till köket (bildar ett T)... ingången till köket är bredd som en dörr öppning alltså omkr 80-90 cm.
    Om vi lägger golvet med riktning som hallens längd parallellt till dörren då är risken stor tror jag att laminatplankan just vid dörren kommer inte att stå emot tyngd påfrestningarna då ingången till köket är hård "trafikerad". En lösning kan vara att plankorna läggs istället i kökets riktning något som kommer att kräva av oss att skära brädorna i hallens bredd som är inte brukligt.
    I vilket fall som helst vi har kommit till insikt att av funderingar kan man inte lägga golv och därför är vi på gång under veckoslutet med att lägga golvet.
    Igen tack för engagemanget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.