Byggahus.se

Parkett från byggmax

1. B
    Medlem · 1 inlägg

bernte

Medlem
    Hej har lite svårt att få i clickfogen på 15mm parketten, det går efter ett tag men finns
    det något knep?

2. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem

Re: Parkett från byggmax

Jag köpte min parkett på ByggMax och fixade en parkettkille att lägga det åt mig eftersom det visade sig att mitt gamla låg på sand och där litade jag inte riktigt på mig själv som läggare ;)
    Han nämnde att den var svår att få i, men det underlättade om man vek upp den högt, nästan 90[ch730] vilket självklart gjorde att det blev extra jobbigt längst elementet.

3. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem

Vi körde lackad Ask :)

4. T
    Medlem · 23 inlägg

toal

Medlem

Har just lagt detta "klick" golv. Kort sidorna var helt omöjliga att slå med hammare.
    Jag fick tips av en polare att skjuta ihop kortsidorna från sidan och då gick det galant.
    Man måste sätta ihop alla kort sidor först och sedan klicka hela längden. Men man bör vara två för att det ska gå lätt.

5. P
    Medlem · 216 inlägg

perese

Medlem

Jag la i somras ca v-rum 32 kvm + matdel med detta sätt att "glida" i kortsidorna och vika in de långa sammansatta brädorna. Inte helt bra resultat.
    Hade jag veta då det jag vet nu hade jag dels haft det enklare samt ett bättre slutresultat.

I något av de stora golvtillverkana installationstips fick jag reda på att man viker in den första brädan på långsidan. Lägger en kloss/kil närmast den kortsida man skall sätta nästa bräda. Slå ihop de två brädorna med hjälp av "rätt" slagkloss på kortsidan. Det är nu du märker att det är viktig att hitta och få till en stumt motstånd i "början" av brädraden. Jag la dit en lagom lång masonit bit som samtidigt gav mig rätt mellanrum mellan vägg och golv.

Hänger ni med? Skillanden mellan v-rummet och köksdelen är markant i skarvarna på kortsidan. Det blir gärna förslitningar i kortsidan när man hanterar de långa sammansatta brädorna. Vid hoppslagning sitter de fast och glider inte på samma sätt.

Lycka till!

6. R
    Medlem · 9 inlägg

Robban63

Medlem

Jag har också köpt lackad ask, 44 m2 väntar på att läggas. Var asken lurig att lägga? Några tips? Har bara lagt laminat tidigare.

Edit: Al var det ju jag köpte :-?

Någon som har tips om hur Byggmax Al är att lägga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.