Byggahus.se

Klinker i hallen

1. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem
    Hej  !
    Kan någon ge mig ett tips. Jag ha rivit ut golvet i hallen på min lägenhet ( dubbla plastmattor på en tjärad skiva av tunn masonit ) nu är det bara ren betong under.
    Någonstans har jag hört att det vore " bra " om man lägger fuktskydd i hallen eftersom skor o likn. för med sig vatten. Är detta verkligen nödvändigt eller meningsfullt ?
    Jag bor på fjärde våningen och hinner ofta bli rätt så torr om fötterna innan jag når ytterdörren.
    I så fall ; hur applicerar man en sådan fuktspärr ? skall den läggas innan eller efter den normala primern ?
    Är det nödvändigt med stegdämpande underlag för klinker för att inte störa grannarna under ? Hittills har det ju varit plastmattor. Samtidigt har jag förstått att det är bra att lägga klinker på så hårt underlag som möjligt, vilka möjliheter finns då att dämpa stegljud ?
    Mvh Jörgen

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: Klinker i hallen

Nej, fuktspärr är helt onödigt i hallen. Det skadar inte, men det behövs verkligen inte. Vad gäller stegdämpning så kan jag inte tro att det ska behövas om ni inte tänker steppa i hallen.. I så fall får man bygga upp med ett ljuddämpande material och sedan golvgips. Men som sagt, det lär inte behövas, det finns massor med hallar som har klinkers direkt på betongbjälklaget.

3. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem

Tack Jon, i så fall får det bli normal primer utan fuktavisare.
    Även stegdämpningen lägger jag helt åt sidan.
    MvH Jörgen

4. J

jon_h

Medlem

Jepp, fast du kan skippa primern helt. Har du ren betong som underlag så fyller primern ingen funktion, man riskerar faktiskt att tillföra ett svagare skikt i stället. Se till att ha dammsugit innan, ha tillräckligt mjukt fix, och kamma in fixet ordentligt i underlaget när du lägger plattorna. Då får du en konstruktion som bara innehåller cementbundna material. Beprövat och bra.

Lycka till!

5. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Är det inte risk att klinkern sitter dåligt om man inte primar, med tanke på att den befintliga betongen suger upp en del av vattnet som är i fixet som man sätter klinkern med? (Det fick jag höra när jag funderade på att göra samma sak).

6. J

jon_h

Medlem

Nej, risken att fixet torkar ut innan det hunnit brinna tillräckligt är obefintlig med vanlig betong under och moderna fix. Det är en annan sak om man sätter plattor på mer sugande underlag, som t ex lättbetong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.