Byggahus.se

vitlaserade golv, någon?

1. B
    Medlem · 34 inlägg

brogatan

Medlem
    Vi funderar på att lägga in vitlaserade 1-2stavs ekgolv (8,5mm) i vårt blivande hus, där väggar och tak mestadels kommer ha olika nyanser av vitt. Men helt säkra är vi inte; kanske blir det för vitt? Är det någon som har något liknande hemma som har lust att lägga ut/mejla över lite bilder eller/och berätta om erfarenheter från vitlaserade golv?

2. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Re: vitlaserade golv, någon?

Det fanns en tråd om det för något halvår sen. Tror killen som provade det fick problem med att resultatet blev flammigt.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Menar du vitlaserat golv, inte lutat, vitoljat eller vitvaxat? Skall du ha olja eller lack ovanpå? Vi var inne på ek från början (skall ha lutat och vitoljat golv), men just eken blev inte alls snygg när den var lutat och/eller vitoljad. Den har väldigt markerade och kraftiga ringar och golvet, när det är vitt, ser väldigt 'grovt' ut. Dessutom blir det inte ljust och vitt, snarare grått, inte vitgrått utan brungrått (på vissa brädor en anings dragning åt lila). Jag tyckte inte alls att det var snyggt. (Vi valde granlamellparkett som har små och få ringar och ger ett mkt ljusare intryck). Nu vet jag inte riktigt hur ek ser ut när det vitlaseras, det kanske blir helt annorlunda jämfört med lutat o oljat.

4. B
    Medlem · 34 inlägg

brogatan

Medlem

kanske ska förtydliga lite: Vi ska alltså inte lasera golvet själva, utan håller på att bygga nytt hus, och ska ha ny, fabrikslaserad parkett typ Tarkett Viva mattlack. Inget eget slabb alltså, förutom med golvsvabben ;)
    Vår undran var mer estetisk, om det ser kliniskt ut med vitmenat golv, brutna vita väggar och vitt tak.

5. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Kommer att bli superläckert, detta för att ni har olika material och strukturer i det vita. Men, mina tidigare kommentarer kvarstår, har inte sett ekgolv som vita utan mer grå.

6. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Vitoljade golv tycker jag är mycket snygga... men som hemmakatten säger så blir de lite åt det gråa hållet. En lasyr kan blandas med mer eller mindre pigment beroende på hur ljust ni vill ha det.

7. B
    Medlem · 34 inlägg

brogatan

Medlem

Jo, de vita ekgolv vi sett i butik går ju förstås åt det neutralgrå hållet, till skillnad från vanlig ekparkett som ju går från rätt varmgul till mera kallgrågul...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.