Byggahus.se

Medel mot halkigt golv!

1. L
    Medlem · 50 inlägg

linnalinna

Medlem
    Jag har hittat en klinkerplatta som jag så gärna vill ha i min hall. Ytan är är lite ojämn, vågig lixom...men problemet är att den är glaserad och jag är rädd att den blir halkig.
    Nu har jag hört att det ska finnas någon slags impregnering (eller heter det INpregnering!?)som gör att golvet blir mindre halkigt. Är det någon här på forumet som testat detta? Eller måste jag ge upp tanken på den här plattan och leta vidare?

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: Medel mot halkigt golv!

Jag tyckte precis du skrev i en annan tråd att du hade valt mattare plattor. Fast det kanske var i badrummet? I vilket fall, jag har inte hört talas om något sådant medel.

Skulle du inte bara kunna ta hem några provplattor och testa om de blir hala ifall du blöter dem? Eller är det när de är torra och man har strumpor som du är rädd att de blir hala? Tänk på att fogarna dämpar halkan väldigt effektivt, men det bygger ju på att plattorna inte är för stora, så att man alltid har foten på minst en fog. Vad är det för storlek?

3. L
    Medlem · 50 inlägg

linnalinna

Medlem

Jo det var i badrummet som jag tog matta plattor  :)
    Nu renoverar jag hallen och har haft så svårt att bestämma mig för vilket klinker jag ska ha - mest på grund av att budgeten är begränsad när huset är så stort...och i fullständigt renoveringsbehov.
    Plattan jag nu hittat är jättesnygg och säljs till ett mycket bra pris hos Höganäs men är som sagt glaserad.
    Jag har tagit hem en provplatta, snöat ner skorna och den blir rejält hal!

Så innan jag ger mig ut i butikerna igen ville jag bara kolla om någon kände till detta medel.

4. L
    Medlem · 50 inlägg

linnalinna

Medlem

Glömde att skriva att plattorna är 33x33.
    Hallen är ganska stor så jag tror att det ser tokigt ut med mindre plattor!?

5. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Men jag undrar om inte alla plattor blir hala om man har snö under skorna.. Hur blir de med vatten på?

6. L
    Medlem · 50 inlägg

linnalinna

Medlem

Så kanske det är...det har jag inte tänkt på.
    Nu har jag provgått med skor igen och dom är inte fullt så halkiga med vatten...
    Usch, nu blev det svårt att bestämma sig igen!
    Jag bor i norra delen av landet och det är ju mest snö som sitter under skorna när vi kommer in! ;)

Plattan heter Grand Canyon och säljs hos Höganäs.
    Är det någon som lagt in den och kan ge mig lite råd??

7. M
    Medlem · 80 inlägg

Megasen

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.