Byggahus.se

Oljebets på fiskbensparkett?

1. M
    Medlem · 2 inlägg

Malva

Medlem
    Jag skall slipa ett ekparkettgolv och tänkte sedan behandla det med ZAR:s oljebets i svartbrunt ("Charcoal"). Någon som har erfarenhet av detta? Talade med en golvslipare som sa att resultatet sällan blir bra och att det är bättre att luta. Problemet är dels att jag vill göra det själv - oljebets funkar för noggranna amatörer - dels att jag ska behandla ekfanérade dörrar till kök och garderobsvägg på samma sätt. Lut känns inte hundra. Jättetacksam för tips! Det är brådis också...

2. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Re: Oljebets på fiskbensparkett?

Jag förstår inte riktigt vad som menas med "oljebets". En bets brukar vara vattenbaserad och ger kulör men ingen direkt yta. Kan det vara pigmenterad olja det rör sig om?

Risken kan möjligtvis vara att det blir flammigt. En kille här på forumet vitlaserade ett ekgolv och blev inte nöjd med resultatet. Jag har inte sett mycket om huruvida pigmenterad olja är enkel att applicera / inte sabbas av solljus / överlever husdjur mm men är nyfiken.

Lut på ekgolv är också en nyhet för mig. Jag provade en gång att lägga klorin på ek men det blev ingen märkbar blekning.

3. M
    Medlem · 2 inlägg

Malva

Medlem

Re: Oljebets på fiskbensparkett?

Som jag förstått saken är det en bets, dvs. tränger in och ger varaktig färg. Till skillnad från lackbets är oljebets lättare att jobba med och "snällare" mot eken. Ytan blir en hårdvaxolja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.