1 874 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Fogegenskaper
Fyller snart i fogmassa på mitt klinkergolv ( 60*30 plattor ) i hall och kök.
På förp. / Alfix Ceramix 10 / står det
Gångbart efter 1 dygn
Fullt belastningsbart efter 14 dygn.
Kan någon förklara skillnaden i " våldstrappan " , vad räknas som full belastning ifråga om klinkerfogar ?
Ifråga om gångbarhet; kan jag riskfritt beträda det nyfogade golvet tidigare än 1 dygn om jag undviker att trampa utanför kanterna på plattorna. ?
Återförsäljaren är tyvärr svår att få tag på......
Stort Tack på förhand
Jörgen
På förp. / Alfix Ceramix 10 / står det
Gångbart efter 1 dygn
Fullt belastningsbart efter 14 dygn.
Kan någon förklara skillnaden i " våldstrappan " , vad räknas som full belastning ifråga om klinkerfogar ?
Ifråga om gångbarhet; kan jag riskfritt beträda det nyfogade golvet tidigare än 1 dygn om jag undviker att trampa utanför kanterna på plattorna. ?
Återförsäljaren är tyvärr svår att få tag på......
Stort Tack på förhand
Jörgen
Men det är svårt att undvika att trampa på dem om du har mindre än 20x20-plattor. Det blir märken de första timmarna om du kommer åt fogarna.
Förresten, vill du ha riktigt starka fogar så ska du eftervattna fogarna 1-2 dygn så de håller sig fuktiga. Fast det gör ingen (utom jag) och det funkar oftast bra ändå.
Lycka till!
Förresten, vill du ha riktigt starka fogar så ska du eftervattna fogarna 1-2 dygn så de håller sig fuktiga. Fast det gör ingen (utom jag) och det funkar oftast bra ändå.
Lycka till!
Tackar- ja, jag har blivit instruerad att efterspraya dem med en " blomsterflaska".jon_h skrev:Men det är svårt att undvika att trampa på dem om du har mindre än 20x20-plattor. Det blir märken de första timmarna om du kommer åt fogarna.
Lycka till!
Hur ofta skall jag göra det under dessa 1-2 dygn ?
MvH Jörgen
Klicka här för att svara