Byggahus.se
Nu har vi äntligen fått vårat furugolv (150kvm 30X180) från Föllinge.
Så frågan är vad man skall ha under golvet?
Idag så ser det ut enl följande:
- Krypgrund
- Bjälklag med 200mm isolering
- Glespanel med golvvärmekabel mellan samt aluminium plåt

Föllinge sa att man skulle lägga plast mellan men är inte det när man har betonggrund?
Försäljaren sa att man inte behövde något alls.
Själv så har man ju läst lite om foam (men då golvet är så pass tjock och tumt så behövs väl kanske inte det?)
 
Plast vill golvtillverkarna alltid ha direkt under plankorna. Bara att lägga dit och se glad ut.

Foam används när man lägger golvet flytande. Här antar jag att du pratar om ett massivt golv och ett sådant skruvar du ju direkt i glespanelen.

Hur har ni tänkt detta med golvvärmen? 30mm tjockt golv är rätt mycket och det finns en risk att temperaturen blir för hög i golvet när det är skönt för fötterna. Elgolv är inte min kopp te men man kanske måste tänka till på regleringen av golvvärmen?
 
Ingen plast (diffusionsspärr) vid krypgrund.

Direkt under plankgolvet, om det nu är ett sådant du skall ha, lägger man lumppapp. Lägg det kant i kant eller med en liten glipa. Lägg inte foam. Det mals sönder efter ett par år av rörelserna i plankorna.
 
Tyckte också att det kändes lite fel med plast.
Angående golvvärme så är det vattenburet 20mm och enl. Föllinge och Uponor så skall det fungera. Men som sagt man får se till att tilloppsvärmen inte är för hög, men vi har gjort fler slingor och på så sätt så kan vi ha en lägre värme men samtidigt får en god komfort.
 
Johan Gunverth skrev:
Ingen plast (diffusionsspärr) vid krypgrund.
Är det verkligen sant?
 
När jag byggde mitt hus (efter stomresningen) var beskedet från KA:
- Nu ger du fan i att lägga plast trosbotten! Då blir det fuktproblem.
Mellanbesiktningen gav samma besked, eller rättare sagt fråga från besiktningsmannen:
- Är det det någon diffusionsspärr i krypgrundsgolvet/trossbotten?
- Nä!
- Bra!

Jag ställde faktiskt aldrig frågan varför, men som d-sajn skriver, "känns" det fel.
Per Hemgren skriver i "Bygga Grund" att "Diffusionstätning får inte utföras på undersidan av bjälklagen". I typskonstruktionerna finns heller ingen diffspärr inritad.

Kanske någon annan här kan reda ut?
 
Att diffusionstätning inte får utföras på undersidan av bjälklaget, det fattar jag. Varför man inte ska/bör lägga plast på ovansidan känns inte lika självklart. Vad är det egentligen för skillnad på en yttervägg och ett golv i detta avseende?

Man vorde väl inte lägga näsan i blöt egentligen men nu när frågan kommit upp kan det ju vara intressant att veta varför.
 
Jag började en ny tråd i en annan forumdel med blev hänvisad till denna tråd. Och mitt problem är att mitt hus (Smålandsvillan) kommer byggas med diffspärr under bjälklaget. (För att minska risken för påväxt på undersidan bjälklaget. Har det sagts mig i alla fall...)

Och man ska ju inte ha dubbla fuktspärrar i en konstruktion för då stänger man ju in. Eventuell fukt kommer alltså vandra upp i väggarna om jag lägger en plast under golvplankorna.

Eftersom det redan finns en plast. Känns det vettigt att skita i plasten uppepå bjälklaget. Vad tror forumet?


/Knut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.