Byggahus.se

Rummet ekar - nya golvets fel?

1. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem
    Trots tyger på väggarna och normal möblering ekar det vansinnigt mycket i vårt matrum.
    Lägenheten är från 1959. När vi renoverade matrummet slet vi bort den gamla plastmattan och slipade bort den svarta geggan som fäst plastgolvet i betongen.
    Sen la vi foam direkt på betongen och sedan på med en 15 mm tjock ekparkett.

Nu ska vi slå ihop matrummet med övriga köket och lägga ekparkett i hela rasket. Hur ska vi göra för att inte göra om samma misstag igen?
    Tjockare foam? Lumppapp? Eller vad?

2. il_duce
    Medlem · 612 inlägg

il_duce

Medlem

Re: Rummet ekar - nya golvets fel?

Golvet i sig är ju så tjock och hårt så jag tror inte foamen hjälper så mycket mot eko. Tjocka gardiner, mattor samt växter på strategiska ställen (hörn). Gamla golvet var tystare för att ytan var lite mjuk och inte kastar tillbaka lika mycket ljud som det hårda ekgolvet.

3. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Så det är snarare parkettens hårda yta än betongens hårda underlag som är upphovet till ekot, menar du?
    Skit också i så fall. Får mig att verkligen fundera på vad jag vill ha för golv egentligen.
    Ekot är outhärdligt, särskilt när man är många.
    Någon annan?

4. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Jag vet inte hur välbevandrade ni är i ekoeffekten men den funkar likadant som ljus. Och i en spegel blir det inte en sämre spegelbild för att väggen bakom är av tegel. Det är parketten som reflekterar ljudet punkt slut. Dock så påverkar bord och annat också ekoeffekten. Mattor hjälper eller takabsorbenter...

5. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Det köper jag. Men påverkas ekot av det faktum att parketten ligger på ett relativt hårt underlag? Blir parketten "hårdare" av att det saknas svikt under?
    Ditt resonemang får mig att fundera på varför det inte ekar i vardagsrummet där det ligger fiskbensparkett direkt på betong. Är träet mjukare? För fler textiler möbler har vi inte där...

/ Barea

6. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Det beror på möblemanget också, parkett reflekterar ljudet så gör även samtliga andra ej absorbernade ytor. Ekar det överallt? Rummets dimensioner påverkar. Står det ett bord som accentuerar vissa reflexer osv. Om underlaget är mjukare så blir inte ytskiktet mjukare. Finns det en bokhylla i det mindre ekande rummet och inte i det andra eller kanske fler bokhyllor i det mindre ekande rummet?
    Är det symmetsriskt möblerat står det prylar nån meter från en vägg eller ett hörn?
    Men som svar på frågan. Nej det gör ingen större skillnad. Men som en utveckling exakt vad är det som ekar? Tal, steg, höga frekvenser typ glas och dylikt?

7. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 296 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

En lagom tjock matta i ull under matbordet brukar göra susen. Allra helst en tuftad matta, men en av röllakanstyp funkar också fint. Låt mattan var cirka 40 cm bredare än bordet för att inte stolarna skall fastna i mattkanterna. Är bordet 90x180 blir en 170x240cm matta lagom.

Det skall vara ull för att slippa få fläckar från tappad mat och dryck. Ullen är fet och tar man upp det tappade bums blir det inga spår efter det. Har haft gäster som spillt ut kaffe och rödvin, men det blir inga fläckar av det.

8. T
    Medlem · 197 inlägg

Tornhill

Medlem

Ja, parketten är mycket mjukare och framförallt MYCKET ojämnare (porer och årsringar i träet), även det spelar roll.

Testa att flytta runt möblerna i det ekande rummet, i värsta fall får du göra som någon föreslog, köp en tjock matte, eller sätt ljudabsorberande plattor i taket. Det finns ganska snygga sådana (ganska snygga = bara lite fula).

/ Fredrik

9. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Det är framför allt tal som ekar. Golvet är hårt och vi drog ned tapeten ända till betongen som sedan fixades till och målades. Med andra ord är även väggen hård när jag tänker efter. Får kanske överväga tapet...

Verkar vara det enda rätta att göra. Synd bara att ungarna kommer att paja mattan rätt fort. Tror jag köper en tuftad historia i någorlunda prisklass.

Tack för alla tips!

10. F
    Medlem · 44 inlägg

Fjordell

Medlem
    Ljudabsorbent under bordskivan kan hjälpa lite.

11. G
    Medlem · 20 inlägg

Gnagare

Medlem
    Hej!
    Lånar denna länk lite...
    Har ett hus från -69 där det ligger ett reglat golv på gjutet betongbjälklag. Reglarna är 100mm höga och mellan dessa ligger Rockwoll(?) (isolering som kliar). När vi går på golvet låter det som vi går på en stor "baslåda". Kommer bli "bra" ljud när våra söner börjar springa ännu mer...... Håller på och renovera huset och tänker byta ut plastmattan som ligger på golvspån (som ligger på reglarna). Vi tänkte bara lägga parkettgolv direkt på golvspånen med ngn foam mellan.

Om vi vill få bort "baslådeljudet" måste vi då byta isoleringen till en fast variant typ hård frigolit? Eller går det att få bort ljudet med hjälp av en bra/dyr/tjock foam?

Hoppas på att ngn är kunnig inom detta....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.