Help!

Vi har kört fast lite i valet av golt till vår nyinredda övervåning!

Det finns ett inbyggt problem i denna historia. Vi vill minska segljuden som har visatsig vara ganska påtagliga. Blälklaget är det inget fel på 3"x8" blälkar CC60 som är X-kolvade vid dom största spännvidderna (4,5m) på detta ett brädgolv eller lim-skruvad spån där jag brutigt upp och installerat vent-rör och X-kolvat. Isoleringen i bjälklaget är en tunn gullfiber matta och såg/kutter spån.

Jag hadde först tänkt lägga golvgips med en parkett ovan på. Men på senare tid har jag börjat funderam på heltäckningsmatta istället för parkett.

Är det någon som har erfarenheter av mordena heltäckningsmattor? Finns det något annat jag bör göra innan jag bekläder golvet med den slutliga ytan?
Vad kostar en heltäckningsmatta per m2?

P Plyss

Det har ju varit fullkomligt ute med heltäckningsmattor under lång tid i vårt land. Vanliga allergikällor? Jag funderar lite på varför amerikanare och engelsmän klarar sig från allergier?

Jag la in heltäckningsmattor i övervåningen på mitt gamla hus på 80-talet när ungarna var små. Tyckte det var både lättskött och mysigt. Framför allt blev det lättstädat för småttingarna som till stor del lekte på golvet. Nu hade vi på den tiden inga husdjur - vilket naturligtvis var ett plus. Jag valde billiga IKEA-mattor i konstfiber och körde mattvätt med ett par års mellanrum. Funkade mycket bra.

Jag skulle även idag hellre välja denna typ av mattor än dyrare ullmatta eftersom det trots allt är en golvbetäckning som helst skall kunnas slängas ut efter ett antal år (vi behöll våra i tio). Vad de kostar idag vet jag inte.

Som jag harr uppfattat det hela har utvecklingen innom textil området inte direkt legat på latsidan under alla dessa år. Jag har hört att dagens heltäckningsmattor ska "släppa" i från sig smutsen på ett sätt som mattorna inte gorde förr i tiden. Det borde minimera nackdelarna och underlätta städandet ytterligare.

PPlyss

PeterPlyss skrev:
Som jag harr uppfattat det hela har utvecklingen innom textil området inte direkt legat på latsidan under alla dessa år. Jag har hört att dagens heltäckningsmattor ska "släppa" i från sig smutsen på ett sätt som mattorna inte gorde förr i tiden. Det borde minimera nackdelarna och underlätta städandet ytterligare.

PPlyss
Mattor av ull är naturligt smutsavvisande.

Iofs har Gunverth rätt - ullmattor i god kvalitet är naturligtvis bättre. Betydligt dyrare också - helt i klass med ett bra parkettgolv. Det beror lite på vad man har för behov. Som jag skrev - praktiskt och varmt för småungar och där man vill hysta ut mattan inom rimlig tid - eller elegant golvbeklädnad som skall ligga länge och vara snygg och där man hyr in mattvättsmaskiner med vissa intervaller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.