Hej

Jag är ny här då vi precis köpt hus och flyttar in i mitten av april.
Jag har en fråga angående klinkers med golvvärme.
Vi har detta i hall, kök och tvättstuga.
Vi gillar tyvärr inte färgen och vill gärna lägga nytt klinkergolv.
Vad jag nu undrar är hur man "lättast" gör detta?
Kan man använda befintlig golvvärme eller förstörs detta när man tar bort de gamla klinkersen?

OBS!
Vill bara ha en synpunkt på detta av någon som gjort eller vet hur man gör detta.
Inte någon som säger "vänd dig till en hantverkare!" Det kan jag göra men just nu är jag mest nyfiken på ett svar angående detta.:) :confused:

Micke

Du kan lägga nytt golv ovanpå det gamla om du inte bekymrar dig över att det blir någon centimeter högre, bara så du vet.

Men om du river så beror det på hur det är lagt huruvida du kan återanvända värmeslingan. Ligger golvvärmen under en gipsskiva eller inspacklad i flytspackel så bör du kunna återanvända den. Ligger den däremot som en folie limmad mot underlaget med fix direkt ovanpå är det mer tveksamt om den klarar rivningen. Vet du vilken typ av golvvärme det är och hur den är förlagd?

Edit: Och klart ingen säger att du ska vända dig till en hantverkare. Det är ju det som är grejen med det här forumet, att man ska få hjälp att göra saker själv. Lägga plattor klarar du säkert. :)

Kan ju vara bra att få reda på
hur det va lagt av den förra hus ägaren.
Ibland kan slingan ligga ytligt och är
man oförsiktig så kan den ryka.
Vill man chansa kan man ta en elektriker
och kolla värdena på slingan innan man river
och sen när man rivit klart testa igen och se
att det är samma värden.

Mvh Putte

Är inne på Byggputtes taktik.

Men du behöver inte ta dit en elektriker för att mäta slingan.
Använd en multimeter och mät resistansen.
När du har rivit bort ditt klinker kan du lätt checka att slingan är hel.. (Du ska ha samma värde som innan så klart ;-))

Och ta inte dit en hantverkare!!! :-)

// Martin

Ja, visst kan man mäta själv. Men en vanlig multimeter isoleringsmäter med så låg lastspänning att resultatet inte blir helt tillförlitligt.

Alltså, det är ju inte bara resistansen i själva slingan som ska mätas (det kan man lugnt göra med en vanlig multimeter) utan även isoleringen mot skyddsjorden. Det är där man kan bli lurad av multimetern.

Tack för snabba och konstruktiva svar.
Jag ska kolla med den förra ägaren hur värmeslingorna var lagda.

//Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.